TOP

Zwak 2013 voor schoenendetailhandel

De Nederlandse schoenendetailhandel beleefde een zwak 2013.

De schoenenbranche lijdt net als andere retailsectoren onder de teruglopende bestedingen van consumenten. Ook het weer zat niet mee. Dat meldt het ING Economisch Bureau in het rapport ‘Visie op sectoren 2014’.

In het voorjaar had de schoenendetailhandel last van de aanhoudende kou. Naar verwachting zal in 2014 de omzet verder teruglopen. Consumenten zullen nog voorzichtig opereren in een optimistischere, maar wel fragiele economische omgeving.

Internet heeft de sector in korte tijd sterk veranderd en groeit nog steeds sterk. Ook krijgt de schoenendetailhandel last van fast fashionketens die ook steeds meer schoenen gaan verkopen.

Consumentenvertrouwen
Net als andere non-food sectoren kreeg ook de schoenenretail te maken met de gevolgen van bezuinigingen/lastenverzwaringen en het daarmee gepaard gaande koopkrachtverlies.

Ook door het nog steeds wisselende (geringe) vertrouwen van consumenten wordt er minder geld aan nieuwe schoenen besteed.

CBS-cijfers
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verloren schoenenwinkels in de periode januari tot en met augustus 2013 in totaal ruim 9 procent aan omzet. Het aantal verkochte schoenen daalde zelfs met ruim 11 procent. Dit is overigens ook deels het gevolg van het slechte voorjaar door de lang aanhoudende kou. De cijfers waren in de loop van 2013 iets minder dramatisch, maar een forse min resteert.

Krimp
Ook in 2014 krijgt de sector nog te maken met krimp. Ten opzichte van het (pre-crisis) jaar 2007 zal er in 2014 naar verwachting voor de schoenendetailhandel ruim 14 procent minder aan omzet te verdelen zijn.

In tegenstelling tot de fysieke schoenenwinkels hebben de online schoenenretailers al enkele jaren de wind vol in de zeilen. Zoals bekend was het met name Zalando die de markt in 2010 in Nederland wist open te breken. Inmiddels is de online verkoop van schoenen niet meer weg te denken. In korte tijd is het marktaandeel gestegen naar 14 procent (volgens GfK o.b.v. 1e helft 2013).

Bestaande (fysieke) ketens zijn eveneens ingesprongen op de online groei. Gemak, assortiment, service en gratis verzending en retournering zijn enkele aspecten van het grote succes van e-commerce.

Fast fashionketens
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat schoenenwinkels de komende jaren met nog een geduchte concurrent rekening moeten houden. Expanderende fast fashionketens zien de schoenenmarkt ook als jachtterrein om verder te kunnen groeien.