
Jérôme Dreyfuss opent winkel in Amsterdam: “Nederlandse vrouwen houden van kwaliteit zonder poespas”
Beeld: Jerome Dreyfuss
Dit is de eerste Jérôme Dreyfuss-winkel in Nederland. Waarom koos je voor Amsterdam?
“Sinds ik me kan herinneren heb ik van Amsterdam gehouden. De sfeer hier is fantastisch: ontspannen en vrij. Mijn eerste ontwerpen maakte ik juist voor vrouwen die toegang moesten hebben tot alles wat ze nodig hebben – moeders, kunstenaars, zakenvrouwen. Ze wilden iets praktisch, dat makkelijk te dragen is. Nederlandse vrouwen doen me denken aan Parijse vrouwen. Ze combineren werk, kinderen en sociale contacten met stijl. Ze zijn elegant en houden van kwaliteit zonder poespas – precies zoals ik mijn tassen ontwerp. Bovendien is Nederland na Frankrijk onze grootste markt. Voor mij was het dus logisch om hier een winkel te openen. En ik ben ontzettend blij dat het gelukt is.”

Wat kunnen bezoekers verwachten qua sfeer en winkelbeleving? Wat inspireerde het interieur?
“Voor de winkel in Amsterdam liet ik me inspireren door de Japans-Amerikaanse architect George Nakashima. Hij zag hout niet alleen als materiaal, maar als muze. In de boutique staat organisch design centraal. De meubels respecteren de natuurlijke vorm van het hout – je ziet de nerf, voelt het verhaal. Iemand zei laatst zelfs dat het voelde alsof hij een klein bos betrad.
De winkel ademt een Japanse sfeer: ruwe eikenhouten planken als schappen, rustiek en eenvoudig. Ik wilde de schoonheid van imperfectie vieren. Al het hout komt trouwens uit verantwoord beheerde Franse bossen. Niet eenvoudig te realiseren, maar het is het waard.”
Jérôme Dreyfuss staat bekend om tassen met karakter. Hoe zie je dat terug in de winkelpresentatie?
“Ik noem mijn tassen liever ‘metgezellen’. Ik stel me voor dat ze vriend of geliefde zijn van wie ze draagt. Vandaar ook dat ze mannennamen dragen – elk model heeft zijn eigen persoonlijkheid. In het winkelinterieur is dat gevoel voelbaar. De rustige, moderne opzet laat de tassen voor zichzelf spreken. Net als mijn ontwerpen is het interieur een balans tussen ambacht, eenvoud en moderniteit.”

Welke tassen staan centraal in de nieuwe winkel? Zijn er exclusieve modellen?
“Niet alle modellen zijn aanwezig; ik wissel de collectie regelmatig af, passend bij de omgeving. Deze periode zijn de nieuwe modellen Lucky Hobo en Lucky Bowling goed vertegenwoordigd, net als Pépito – populair in Nederland. De klassiekers Bobi en Lulu blijven gewild, die ontbreken nooit. We doen niet mee aan snelle trends, maar richten ons op tijdloze modellen in nieuwe kleuren. Soms voegen we een ontwerp toe, als aanvulling op het vaste assortiment.”
De winkel is nu zo’n anderhalve maand open. Hoe is de ontvangst tot nu toe?
“Geweldig. We zijn echt in de watten gelegd door de Amsterdammers. Veel mensen kenden het merk al en hoopten dat er een winkel zou komen. Tijdens de verbouwing kreeg ik al berichtjes van mensen die benieuwd waren. En dat enthousiasme was er ook na de opening. We hebben veel blije bezoekers mogen ontvangen – niet alleen uit de stad, maar ook toeristen uit het buitenland.”
Zijn er plannen voor verdere uitbreiding in Nederland of Europa? Wat kunnen we in 2025 verwachten?
“Ik hoop het zeker! Dit is onze eerste winkel buiten Frankrijk en Nederland heeft voor mij een bijzondere betekenis. Ik voel me sterk verbonden met dit land. To be continued!”