TOP

Advertenties als bijverdienste voor winkelketens 

Winkelketens stellen steeds vaker advertentieruimte beschikbaar op hun eigen kanalen, schrijft ABN AMRO. Denk hierbij aan websites, apps maar ook op schermen in de winkels. Waar retailers traditioneel tot de grootste adverteerders behoren, verkopen ze nu ook advertenties. Steeds vaker bieden retailers advertentieruimte aan leveranciers om via hun eigen kanalen te adverteren. Deze zogenoemde retail-media is onderdeel van een internationale trend die begonnen is in China.  

Beeld: Ibrahim Rifath via UnSplash

In Nederland stijgen de advertentie-uitgaven via retail-media snel. Volgens Rogier Lammers, voorzitter van de taskforce retail-media bij branchevereniging VIA, zijn de uitgaven in 2022 met 42 procent gestegen. Daarmee bereikten de advertentie-uitgaven een niveau van zo’n 210 miljoen euro, gelijk aan 6 procent van de totale digitale advertentie-uitgaven. Dit is nog een relatief laag percentage vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland of het Verenigd Koninkrijk. Er wordt verwacht dat deze groei de komende jaren doorzet.

Retail-media bestaat uit verschillende uitingen zoals het scherm in de winkel, de display- of video-advertenties op de website of in de app. Maar het merendeel van de inkomsten uit retail-media bestaat uit gesponsorde producten. Dit zijn de eerste zoekresultaten die de klant te zien krijgt na een zoekopdracht op een platform als Amazon of Bol.com. Het verdienmodel lijkt sterk op dat van Google Search, waar de eerste zoekresultaten vaak ook gesponsord zijn. 

Retail-media is gunstig voor retailers, omdat de infrastructuur in de vorm van website, app of winkelruimte al bestaat. Daarbij kunnen ze retail-mediakanalen ook gebruiken voor eigen reclame-uitingen.