TOP

CAST 40 JAAR: EEN MOOIE MIJLPAAL

CAST, het handelsplatform voor schoenen, sport en mode, viert zijn 40-jarig bestaan. Een mijlpaal om bij stil te staan en wat uitgebreid gevierd zal worden tijdens de Schoenendagen eind augustus.

Beelden: CAST

Sinds de opening in 1984 als Schoenencentrum in Nieuwegein, heeft het zich ontwikkeld tot een cruciale ontmoetingsplaats voor retailers, merken en producenten in de Benelux. Eind 2005 breidde CAST uit met een nieuwe verdieping en de toevoeging van lederwaren, wat leidde tot de naamswijziging naar Centrum voor Accessoires, Schoenen & Tassen. Sinds 2018 is Marijn Verschure de General Manager van CAST en mogen hij en zijn team in Nieuwegein ambassadeur zijn van meer dan 500 merken. “Het is fantastisch om voor een instituut als CAST te mogen werken”, aldus Marijn Verschure. “Het zijn uitdagende tijden waarin ik ernaar uit kijk om samen met het team en het bestuur ervoor te zorgen dat CAST een inspirerende omgeving voor leveranciers en inkopers blijft en daarbij innoveert op toekomstig inkoopgedrag.” (Tred, 2018).


Het middenplein

Inspirerende omgeving en evenementen
CAST staat bekend om zijn dynamische en inspirerende omgeving, waar niet alleen producten worden gepresenteerd en verkocht, maar waar ook nieuwe ideeën en innovaties in de mode- en schoenenindustrie ontstaan. Het centrum organiseert regelmatig evenementen, zoals modeshows en seminars, waar professionals samenkomen om kennis uit te wisselen en de nieuwste trends te verkennen. Elk half jaar worden de CAST Schoenendagen georganiseerd, een belangrijk evenement waar de nieuwste collecties en trends in de schoenenbranche worden gepresenteerd. In 2021 introduceerde CAST het event PREVIEW, waarbij modeagenturen hun concepten in een ontspannen sfeer presenteren. PREVIEW wordt nu drie keer per jaar gehouden, met edities gericht op KIDS, WOMEN en MEN.


Preview

Digitalisering naast essentiële rol als platform voor inkoop en oriëntatie
Om in te spelen op veranderend inkoopgedrag lanceerde CAST in 2022 de BrandPortal, een digitaal platform dat het inkoopproces vereenvoudigt en productinformatie standaardiseert, waardoor leveranciers hun collecties online kunnen tonen en retailers eenvoudig merken kunnen benaderen. Voor de toekomst richt CAST zich op verdere digitalisering en een grotere focus op duurzaamheid, terwijl het zijn essentiële rol als platform voor inkoop en oriëntatie behoudt.

Tijdens de week van de Schoenendagen (26 en 27 augustus) zal CAST zijn 40-jarig jubileum uitgebreid vieren. Marijn deelde eerder deze maand al zijn carrièrelessen met Schoenvisie.