Duitse beurs GDS werkt samen met modeblogger
Ze gaat af op haar eigen gevoel en wil retailers én consumenten vooral inspireren. 28.000 mensen volgen haar op Instagram en haar blog kent dagelijks 7.000 individuele bezoekers wereldwijd. Vanaf deze zomer werkt de Duitse high end fashionblogger Maja Wyh (24) samen met GDS, de Global Destination for Shoes & Accessories.
Visie op beurstrends
Wyh is één van de bloggers die is benaderd door Messe Düsseldorf – GDS. Op de beurs in juli en augustus zal ze rondlopen met fotografen en haar visie op nieuwe trends vastleggen en delen met de wereld. Wyh: “Ik heb enorm veel zin in deze uitdaging. Ik heb nog geen idee waar ik precies op ga letten en zal mij laten inspireren zodat ik mijn volgers weer kan wijzen op nieuwe trends en ontwikkelingen.”
Startschot
Door bloggers bij de beurs te betrekken wil GDS op een andere manier communiceren met zowel de retailers als met consumenten, aldus het Messe Düsseldorf team. “We stellen ons bewust meer open om ons bereik te vergroten.” Deze zomer vindt GDS dan ook eerder in het seizoen plaats dan voorheen gebruikelijk was. Door deze nieuwe opzet wil GDS dé internationale beurs worden die het startschot voor de branche geeft. Retailers krijgen zo een belangrijk overzicht van alle belangrijke collecties en trends en, zo is het idee, kunnen beter met de planning van hun assortiment beginnen.
Bloggers en moderedacteuren
Volgens het Messe Düsseldorf team is het niet de bedoeling dat bloggers de traditionele fashion editors van (vak)bladen gaan vervangen. “Het is een aanvulling. Bij bloggers gaat het er meer om wat Maja in dit geval kiest.” Persoonlijker dus, maar “een betere manier om iets te laten overbrengen op een nieuwe doelgroep, namelijk de jongere generatie”. Wyh, wiens echte naam Maya Weyhe is, heeft geen modeachtergrond. “Ik ben er bij toeval ingerold.” De Duitse studeerde theater en film in Wenen en dacht aan een overgang naar kunst toen een vriend van haar zei dat ze moest gaan bloggen over haar bijzondere outfits. En zonder enkele ervaring groeide ze al snel uit tot een geliefd blogger wiens stijl bejubeld wordt.
Lagen en hakken
Wyh’s individuele look, haar stijl is altijd draagbaar, kenmerkt zich door het gebruik van verschillende lagen, tops die oversized zijn en skinny jeans, en haar focus ligt op zonnebrillen, accessoires en schoenen, maakte indruk op de organisatie achter GDS. “Ze heeft een enorm talent voor het vinden van de juiste trends”, aldus het Messe Düsseldorf team. “Ze gebruikt de straat als haar eigen catwalk.” De fashion blogger probeert met kleding en accessoires zichzelf, haar eigen gevoel, uit te drukken. “Elke look komt vanuit mijzelf. Mijn outfit laat zien hoe ik mij voel en net als veel vrouwen ben ik dol op schoenen, vooral hakken.” Vaak vormen deze het uitgangspunt voor de rest van haar outfit.