TOP

Fashionswipe: realtime consumer insights voor minder verspilling en minder kosten… Hoe werkt dat?

FashionSwipe biedt een oplossing waarmee je als modebedrijf slimmer, duurzamer en winstgevender kunt opereren. Door consumenten vroeg in het ontwerpproces te betrekken, biedt FashionSwipe aan modebedrijven waardevolle inzichten in hun voorkeuren, nog voordat een collectie in productie gaat. Deze aanpak voorkomt verspilling van grondstoffen, maximaliseert marges en versterkt klantloyaliteit. Hoe werkt dat dan precies? Textilia sprak Paul Lempers en Sicco Hermsen over de ins en outs.

Beeld: pexels / Fashionswipe

FashionSwipe is een innovatief platform dat modebedrijven ondersteunt bij het testen van nieuwe collecties en het nemen van datagedreven inkoopbeslissingen. De methode werkt via een eenvoudige swipe-interface, vergelijkbaar met een datingapp. Respondenten geven een visuele reactie: een swipe naar rechts betekent “ja” en naar links “nee”. “Deze primaire reactie is cruciaal omdat onderzoek laat zien dat de eerste indruk vaak bepalend is voor de koopintentie”, aldus Lempers. Het platform biedt daarnaast mogelijkheden om varianten te testen, zoals verschillende kleuren en patronen. “Het proces is snel en efficiënt. Tussen het aanleveren van ontwerpen en het ontvangen van resultaten zit slechts 72 uur, wat onnodige vertraging in het ontwerp- en productieproces voorkomt. Door consumenten direct te betrekken, kunnen modebedrijven miskopen minimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en lagere kosten. Naast consumenten wordt het onderzoek ook intern uitgevoerd onder medewerkers van het merk, wat zorgt voor meer betrokkenheid binnen de organisatie.” De resultaten kunnen later worden gekoppeld aan daadwerkelijke verkoopcijfers. “Dit levert diepgaande klantinzichten op waarmee collecties beter afgestemd kunnen worden op voorkeuren. Daarnaast draagt het bij aan een duurzamere bedrijfsvoering. Artikelen die slecht scoren worden minder geproduceerd of zelfs helemaal niet opgenomen in de collectie. Positieve scores kunnen juist leiden tot een hogere productie of inkoop.”

Een uniek concept?

“Het concept is uniek binnen de marktonderzoeksector. Natuurlijk zijn online klantonderzoeken niet nieuw, maar FashionSwipe onderscheidt zich door zijn puurheid en snelheid: de onderzoeksperiode is slechts 72 uur. Ons uitgangspunt is de affectieve, primaire reactie van consumenten. Oftewel: vind je een artikel in één oogopslag mooi of niet? Dit sluit aan bij onze propositie: Affective Intelligence”, vertelt Hermsen.

Om te starten met FashionSwipe worden eerst de doelstellingen van je bedrijf en de kwaliteit van de beschikbare klantdata in kaart gebracht. “Voordat we testen kunnen uitvoeren, wordt een verwerkersovereenkomst (DPA) opgesteld en ondertekend door beide partijen. Een veelgestelde vraag is: Kunnen jullie het hele traject voor ons uitvoeren? Het antwoord is: ja, dat kunnen we. Maar bedrijven kunnen er ook voor kiezen om zelf de tests uit te sturen met de door ons aangeleverde swipe-links.” Een essentieel onderdeel van de samenwerking is het delen van uiteindelijke verkoopcijfers. “Op basis van meerdere tests kunnen we zo de testresultaten vergelijken met de daadwerkelijke verkoopdata, wat waardevolle inzichten oplevert en bijdraagt aan besparingen in inkoop en productie.”

Shoeby x FashionSwipe

Als een van de eerste modebedrijven heeft Shoeby acht succesvolle swipes uitgevoerd met FashionSwipe om hun inkoopstrategieën verder te optimaliseren. Deze swipes waren gericht op  het testen van nieuwe stijlen bij consumenten, waardoor Shoeby waardevolle inzichten kon verzamelen en vraag en trends nauwkeurig kon voorspellen. 

Dankzij FashionSwipe heeft Shoeby de inkoopverspilling op diverse collecties met tot wel 10% weten te reduceren, wat heeft geleid tot een kostenbesparing tot wel 10% op de betreffende inkoopuitgaven. Daarnaast hebben verkoopoptimalisaties via FashionSwipe gezorgd voor een stijging tot 2% in het aantal verkochte artikelen, wat zowel de omzet als de voorraad-efficiëntie aanzienlijk verbeterde. “Daarnaast zien we dat relatief veel klanten en medewerkers van Shoeby het leuk vonden om in een vroeg stadium mee te denken over de collecties: de click-to-open-ratio was gemiddeld 17,8% bij  klanten, terwijl de medewerkerbetrokkenheid zelfs gemiddeld 36% bereikte”, vertelt Lempers.

 “Dankzij FashionSwipe kunnen we collecties creëren die nog beter aansluiten bij de voorkeuren van onze klanten, terwijl we verspilling en kosten reduceren,” aldus Brenda Leijtens, inkoopmanager, bij Shoeby. “Deze samenwerking heeft niet alleen onze inkoop verbeterd, maar heeft ons ook geholpen een extra stap te zetten richting een duurzamere bedrijfsvoering. We hebben ongeveer 15% van ons totale dames assortiment getest. We zien zeker mogelijkheden om dit verder uit te breiden.”

De 3 grootste voordelen op een rij: 

1. Realtime inzichten: Directe feedback op de aantrekkelijkheid (likeability) van een nieuwe collectie of productuitbreiding.

2. Vermindering van verspilling: Minder miskopen en efficiëntere productie, wat leidt tot lagere kosten en minder textielafval.

3. Betrokkenheid van klanten en personeel: Een sterker gevoel van verbinding door klanten en medewerkers vroeg in het proces te betrekken bij de ontwikkeling van het merk en de producten.

 Meer informatie over deze tool? Die vind je hier.