Klarna Online Fashionmonitor: jongeren zijn online in opmars
Uit de halfjaarlijkse Online Fashionmonitor van Klarna blijkt dat online shoppen nog steeds toeneemt, maar dat er ook verschuivingen te zien zijn. De 26- tot 35-jarigen kopen met 28 procent het meest online, maar toch is er ook een andere groep waar op gelet moet worden. Robert Bueninck, countrymanager Klarna Nederland: “De groep 26- tot 45 jarigen blijft een aantrekkelijke doelgroep als je kijkt naar hoe vaak ze kopen en wat ze uitgeven, maar daarbij moeten we de jongeren niet uit het oog verliezen. Die zijn met een flinke opmars bezig.” Zij geven nu namelijk online 25 procent meer uit dan een jaar geleden.
Tijdstip van kopen
De meeste bestellingen worden tijdens werkdagen geplaatst (74 %), met woensdag als koploper. Waar voorheen nog een duidelijke kooppiek te zien was tijdens de werklunch, is die nu verplaatst naar na het avondeten. Tussen 20.00 en 22.00 uur wordt 20 procent van de aankopen gedaan. Toch wordt er nog steeds veel tijdens werkuren gekocht. Vorig jaar was dat ‘maar’ 40 procent terwijl dat nu is gestegen naar meer dan de helft van de bestellingen.
Mannen vs. vrouwen
“Ook opmerkelijk is dat mannen 20% meer uitgeven”, laat Bueninck weten. Het ligt niet ver uit elkaar, maar de man besteedt met € 107,- per bestelling nu meer dan vrouwen (€ 105,-). Gekeken naar leeftijd geven de 35- tot 55-jarigen met € 115,- het meest uit.
Online stad
De stad waar de meeste online aankopen worden gedaan is Almere. Een tweede plek is weggelegd voor Breda met daarna Tilburg. Op plek vier en vijf staan Nijmegen en Groningen.
Groei Klarna
Ook Klarna zelf merkt dat online shoppen blijft groeien: “In Nederland is het aantal betalingen via Klarna sinds januari bijna verdubbeld. Internationaal groeien we erg snel. CNBC plaatste Klarna dan ook in de top 10 most disruptive companies van de wereld, samen met onder meer Uber en Airbnb.”