TOP

Meer impulsaankopen door social media

Social media zorgen voor meer impulsaankopen blijkt uit onderzoek van het ondernemersplatform Lightspeed. Lightspeed vroegen duizend Nederlandse consumenten naar hoe social media hun winkelgedrag beïnvloedt.

Bijna een kwart van de consumenten (24%) zegt de afgelopen twee jaar meer impulsaankopen gedaan te hebben door social media. 27 procent geeft aan ook meer geld uit te gaan geven door de invloed van social media op hun aankoopgedrag.  

Vooral jongeren laten zich door social media verleiden tot het kopen van nieuwe spullen. Zowel online advertentie als social media-sponsorships door influencers zorgen ervoor dat 20 procent van de jongeren tussen 18 en 24 jaar naar eigen zeggen verslaafd is aan het winkelen via social media kanalen. Dit is terug te zien aan 16 procent van deze leeftijdscategorie dat een aantal keer per week een aankoop doet via social media, maar liefst 7 procent doet meerdere aankopen per dag. 

Maar niet alleen onder jongeren is het shoppen via social media kanalen populair. Alle leeftijdsgroepen gebruiken social media om nieuwe producten te leren kennen. Daarnaast geeft 15 procent van de consumenten aan meer te kopen bij zelfstandig ondernemers door social media. 

Kortom, social media is zowel voor de marketing als sales belangrijk voor de retail ondernemers. Toch zetten nog niet alle ondernemers social media in. Dit wordt veroorzaakt door een gebrek aan kennis en tools, mankracht en budget.