
PUMA en RE&UP bundelen krachten voor grootschalige circulaire textieloplossing
Beeld: PUMA
Circulariteit is een belangrijk onderdeel van PUMA’s Vision 2030 duurzaamheidsstrategie. Het merk heeft al miljoenen voetbalshirts geproduceerd binnen het RE:FIBRE-programma, waarin een steeds groter aandeel gerecycled textiel wordt verwerkt. RE&UP wordt hierin een belangrijke grondstofpartner, waarmee PUMA haar afhankelijkheid van gerecyclede PET-flessen wil verminderen en echte textiel-naar-textiel recycling wil realiseren.
De samenwerking wordt nu uitgebreid naar een wereldwijde schaal, waarbij RE:FIBRE ook wordt uitgerold naar de Amerikaanse markt. Tegen 2030 wil PUMA 30% van haar polyesterstoffen in kleding realiseren via fiber-to-fiber recycling. RE&UP onderscheidt zich door zijn innovatieve technologie, die zelfs complexe gemengde materialen zoals polycotton en polyester-elastaan kan verwerken. Daarbij wordt 100% hernieuwbare energie gebruikt en wordt onder meer een geavanceerd ontkleuringsproces toegepast. “Met RE&UP kunnen we hoogwaardige gerecyclede materialen integreren zonder concessies te doen aan prestaties,” aldus Howard Williams van PUMA. “Dit brengt ons dichter bij onze circulaire doelstellingen.”