TOP

Rebranding Josef Seibel: ‘We willen nieuwe doelgroepen aanspreken’

Josef Seibel heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. In het 135-jarige jubileumjaar presenteert de Duitse schoenenfabrikant zijn nieuwe merkimago onder het motto ‘a proper crisis shouldn't be wasted’.

Managing director Franziska Seibel (marketing, retail en projecten), de vijfde generatie in het 135 jaar oude familiebedrijf, is samen met hoofd marketing Andreas Hillesheim verantwoordelijk voor de rebranding. Ze werkten hiervoor samen met het creatieve bureau Aeiou uit Düsseldorf. Doel is om nieuwe doelgroepen en afzetkanalen aan te spreken, laten ze weten in een persbericht. Het proces nam een jaar in beslag. “Eén van onze partners haalde het beroemde citaat van Winston Churchill aan”, zegt Seibel. “A proper crisis shouldn’t be wasted. We hebben het geluk en de kans gehad om onszelf opnieuw uit te vinden tijdens de coronacrisis en zijn ervan overtuigd dat we de goede weg ingeslagen zijn.”

Zes pijlers

De nieuwe merkfilosofie leunt op zes pijlers: traditie, duurzaamheid, comfort, kwaliteit & materiaal, performance en mode. Deze thema’s staan centraal in de marketinguitingen, het POS-materiaal voor de winkelier (vanaf winter 2021-2022, red.) en op de vernieuwde website en social media-kanalen (zie onder). Online wordt per thema uitgelegd wat er precies mee bedoeld wordt en hoe het schoenenbedrijf hier invulling aan geeft. Verder is het logo aangepakt, met een moderne en strakkere belettering, de toevoeging van oprichtingsjaar 1886 en een nieuwe tagline: ‘Wherever I go / Whatever I do / However I feel’.

Nieuwe lijnen

De collectie wordt uitgebreid met twee nieuwe lijnen, 1886 en Spirit of Nature. 1886 draait om sportieve sneakers voor mannen en vrouwen, die via een online tool naar wens samengesteld kunnen worden. Spirit of Nature is een duurzame lijn, met chroomvrij gelooid en recyclebaar leer, die in de eigen fabriek in Hauenstein (Duitsland) wordt geproduceerd.

Kijkje in de fabriek

Als onderdeel van de rebranding wil Josef Seibel zijn fabriek openstellen voor consumenten. Liefhebbers van het merk kunnen in de toekomst meekijken bij de productie en hun eigen 1886-sneakers ter plekke samenstellen. De fabriek en het bijbehorende Café 1886 worden momenteel verbouwd en zullen daarna te bezoeken zijn. De opleveringsdatum is nog niet bekend.

Het vernieuwde Instagram-account van Josef Seibel, @josefseibelofficial.

Beeld: Josef Seibel