Spot, scan & shop: vijf innovatieve concepten
Spot & Shop
De website Spot & Shop helpt consumenten om mode-items te vinden die bijvoorbeeld door een beroemdheid gedragen is. Het werkt als volgt: een consument maakt een foto van het gewenste paar schoenen of kledingstuk. Door de foto naar de website te uploaden kunnen andere bezoekers helpen om het product te vinden en laten weten waar het te koop is.
Style-Eyes
De Britse app Style-Eyes lijkt op Spot & Shop. Consumenten kunnen hiermee hun favoriete mode-items vinden. Ze kunnen een foto maken van een leuke outfit en Style-Eyes zoekt bij diverse webwinkels en probeert de beste match te vinden. Consumenten kunnen het artikel direct bestellen.
PowaTag
Een PowaTag is een scancode op bijvoorbeeld posters en verpakkingen, maar ook via radio-, video- en tv-reclame. De consument scant de tags met een smartphone en komt in een dynamische mobiele omgeving terecht, waar het product kan worden besteld. Afrekenen kan vervolgens via een zogenaamde psp, een bedrijf dat online betaaloplossingen aanbiedt. PowaTag zorgt er dus voor dat consumenten bij het zien of horen van een advertentie onmiddellijk iets kan gaan kopen .
ASAP54
ASAP54 werkt hetzelfde als Shazam, de app die muziek herkent die iemand op dat moment hoort. Via visuele herkenningstechnologie kunnen consumenten voorbijgangers scannen die iets leuks aanhebben. De app identificeert de schoenen of kleding en de consument weet meteen welk merk het is en waar het product verkrijgbaar is.
Shoppable Video
Deze video’s maken het mogelijk om tijdens het kijken direct tot aankoop van de producten over te gaan. In de video’s worden producten gedemonstreerd en directe links naar de online winkel gegeven. Bij het doorklikkenkrijgen consumenten meer informatie over het product en kunnen ze het direct bestellen. Bij sommige shoppable video’s is het zelfs mogelijk om direct vanaf het ‘videoscherm’ bestellen.