TOP

VEJA viert geen Black Friday, maar organiseert REPAIR FRIDAY

Terwijl bedrijven wereldwijd uitpakken met de waanzin van Black Friday-promoties, slaat VEJA opnieuw een andere weg in. Het populaire duurzame schoenenmerk doet sinds 2017 niet mee aan de koopjesstorm. Dit jaar zet VEJA zijn principes kracht bij met een uniek initiatief: REPAIR FRIDAY, een tweedaags evenement gewijd aan reparatie en duurzaamheid, op 29 en 30 november in het VEJA-hoofdkantoor in Parijs.

Beeld: VEJA

Tijdens REPAIR FRIDAY opent VEJA zijn deuren voor het publiek en nodigt het iedereen uit om kapotte items nieuw leven in te blazen. Van schoenen en kleding tot elektronica en meubels – alles is welkom. Dit initiatief belooft niet alleen de levensduur van items te verlengen, maar moedigt ook een bredere beweging richting duurzaamheid aan. Terwijl Black Friday draait om consumptie, laat VEJA zien dat er een alternatief is – en dat alternatieven impact maken. Naast VEJA zelf werken verschillende merken, NGO’s en experts mee aan dit initiatief om het bewustzijn rondom reparatie en hergebruik te vergroten. De volgende merken neem deel aan REPAIR FRIDAY:

  • VEJA: Schoenen schoonmaken en herstellen.
  • Vitra: Kleine reparaties aan iconische Eames-stoelen.
  • Repair Café: Reparaties van kleine elektronische apparaten en trainingen in elektrisch herstel.
  • Cyclocare: Snelle diagnoses en reparaties van fietsen.
  • Anti_Fashion Project: Kledingreparatie en recycling tot accessoires zoals tassen en scrunchies.
  • Aurélie Chadaine: Leren items repareren en workshops handnaaien.
  • À la ville à la montagne: Reparatie van technische schoenen.

Sinds 2020 heeft VEJA wereldwijd tien schoenmakerijen opgericht en al 35.000 schoenen gerepareerd, zowel van het eigen merk als van andere grote merken. Met REPAIR FRIDAY benadrukt het bedrijf opnieuw dat repareren beter is dan nieuw kopen – een statement dat haaks staat op de consumptiecultuur van Black Friday.