TOP

Waarom openen webshops een fysieke winkel?

Het komt steeds vaker voor: een webwinkel die een stenen winkel opent. Maar wat is de motivatie om dat te doen? De Stec Groep, een economisch adviesbureau over vastgoed, heeft onderzoek gedaan naar de beweegredenen van webwinkels om een fysieke winkel te openen.

In de afgelopen vijf jaar is het aantal fysieke winkels van webshops vervijfvoudigd, zo concludeert de Stec Group in een whitepaper. Nu zijn de aantallen nog niet wereldschokkend als je kijkt naar de hoeveelheid webshops in Nederland. Volgens het CBS zijn er zo’n 40.000. In totaal hebben volgens het adviesbureau circa 25 webshops fysieke winkels geopend. De Stec Group schrijft dat sinds 2015 het aantal verkooppunten van deze webwinkels is gestegen van circa 17 naar ruim 100 winkels. Ook in de modebranche neemt het aantal fysieke winkels van webshops toe, stelt het adviesbureau. ‘In dit type winkels staat vooral inspiratie en uitproberen centraal.’

Maar wat zijn nou de redenen om een stenen winkel te openen? Wat is de kracht van een fysieke locatie? Volgens de Stec Group zijn er drie belangrijke redenen om je als webshop in de winkelstraat te laten zien.

1. Onderscheidend vermogen

Een fysieke winkel heeft onderscheidend vermogen, anders dan een webshop. Een online winkel heeft dat onvoldoende, aldus de whitepaper. Een lage prijs is vaak de enige manier. En juist die lagere prijs nekt veel webshops, de winstmarges staan onder druk, vooral door het gratis bezorgen en retouren. De digitale consument is ook no eens weinig loyaal: ‘wisselen tussen webshops is eenvoudig en gebeurt massaal.’ Loyaliteit aan een merk of formule ontstaat bij fysieke ontmoeting: de webshop wordt ‘tastbaar’.

De fysieke winkel heeft in dit opzicht veel meer te bieden: het uitproberen en voelen van producten, vakkundig advies, inspiratie, persoonlijk contact en fysiek retourneren. ‘Bovendien zorgt de stenen winkel voor naamsbekendheid en een kans om nieuwe consumenten kennis te laten maken met de webshop.’

2. Klantenbinding voor de webshop

Consumenten kopen vaker online bij een webshop met een fysieke winkel in de nabije omgeving. Uit onderzoeken blijkt dat dan de online omzet gemiddeld 30 procent hoger is.

Consumenten waarderen de mogelijkheid om een fysieke winkel te kunnen bezoeken na een online aankoop, bijvoorbeeld voor vragen of klachten. Dat deze mogelijkheid nauwelijks benut wordt doet niet ter zake. Volgens de Stec Group ziet 40 procent van de Nederlandse consumenten graag een fysieke winkel naast een webshop.

3. Eisen van leveranciers

Ook leveranciers zien het belang van een fysieke winkel. Zij zijn erbij gebaat hun producten te etaleren in een representatieve setting op een plek met een goede reputatie. Maar door een afname van fysieke winkels zijn merken steeds minder prominent in de winkelstraat zichtbaar. Daarom stellen volgens de whitepaper leveranciers steeds vaker eisen aan de verkoop van hun producten bij webshops.

‘Om bepaalde merken in het online assortiment op te nemen, dienen deze ook in een fysieke winkel te zien zijn. Met name het luxe segment, A-merken en geselecteerde distributie. Simpeler gezegd: voor de merkbeleving van producten is het belangrijk dat zij etalages hebben. Dit geldt in het bijzonder voor merken die de Nederlandse markt proberen te betreden.’

Grote steden meest in trek

Webshops openen met name winkels in grote steden, omdat daar het consumentenbereik het grootst is. ‘Hiermee volgen zij de traditionele locatiestrategieën van winkelketens. De meeste vestigingen zijn te vinden in Amsterdam en Utrecht.

Uitzondering vormen de eerste fysieke winkels van webshops. Uit onderzoek van Stec Groep blijkt dat in vrijwel alle gevallen de eerste winkel wordt geopend in de plaats waar de webshop wordt gerund. ‘Met name logistiek, personeel en lokale verankering zijn belangrijke redenen voor deze keuze.’

Klik hier voor de whitepaper ‘Online wordt weer fysiek: beweegredenen en locatiestrategieën van webshops voor fysieke winkels’ (PDF)