TOP

Zalando strikt designers voor inclusieve schoenencollectie in kleine en grote maten

Zalando werkt samen met zeven designermerken voor een ‘maatinclusieve’ schoenencollectie, in maat 35 tot en met 46. Het modeplatform betaalde onder meer mee aan de extra mallen die hiervoor moesten worden gemaakt.

Beeld: Tom Blesh/Zalando

Zalando vroeg zeven designers om een bijdrage te leveren aan de 14-delige ‘Walk a Mile’-collectie. Het gaat om Eckhaus Latta, Elleme, Filling Pieces, GCDS, Holzweiler, MISBHV en Rejina Pyo. “Zeven ontwerpers uit verschillende delen van de wereld die verschillen in stijl, maar zijn verbonden door de gedeelde visie om vooruitstrevend, inclusief en klantgericht te zijn”, stelt Lena-Sophie Röper, directeur designer & luxury bij Zalando, in een persbericht. De collectie is vanaf 8 mei verkrijgbaar in alle 25 Europese markten waar Zalando actief is.

Blinde vlek in modewereld

De schoenen worden uitgebracht in maat 35 tot en met 46. Het idee kwam volgens Röper voort uit een gesprek met de organisatie van Helsinki Pride, waarvan Zalando sponsor is. “Het leidde tot het inzicht dat veel mensen in de queer-community, zoals transvrouwen of dragqueens, moeite hebben om schoenen in hun maat te vinden. Vooral als het gaat om statement schoenen. Een bredere blinde vlek binnen de modewereld.”

Buiten de standaardrange

Voor veel merken is schoenen in een ruimere maatrange uitbrengen erg kostbaar. Daarom sprong Zalando financieel bij voor de productie van schoenmallen buiten de geijkte maat 36 tot en met 41, in de schoenenindustrie de standaardrange voor vrouwen. Röper: “Met deze nieuwe mallen kunnen de merken ook in de toekomst maatinclusieve collecties blijven creëren.”