3x duurzaam op Black Friday: deze merken doen het voor
Foto: Freitag/Philip Frowein
Ruilen
Niet shoppen, maar ruilen. Dat is het motto van Freitag op Black Friday. Net als voorgaande jaren gaat de webshop van het Zwitserse tassenmerk deze dag op zwart en worden bezoekers doorgestuurd naar het eigen S.W.A.P.- platform (Shopping Without Any Payment), bedoeld voor consumenten die tassen willen uitwisselen. Nieuw is dat klanten dat dit jaar voor het eerst ook op locatie kunnen doen, in de brandstore van het merk in Amsterdam.
Repareren
Verschillende merken en retailers bieden op Black Friday een gratis reparatieservice aan. Zo zijn klanten van het Belgische modemerk Xandres welkom om met kapotte items langs te komen in een van de winkels, om die kosteloos te laten repareren (let wel: het gaat alleen om kledingstukken van het label zelf). Denk aan het aannaaien van ontbrekende knopen, het vervangen van ritsen en het herstellen van voeringen.
In diezelfde geest nodigt Frans Muller Benelux winkeliers uit om hun klanten op Black Friday geen korting, maar een poetsbeurt voor hun schoenen aan te bieden. De schoenverzorgingsspecialist biedt retailers die meedoen een gratis promopakket met schort en borstels aan én plant voor elke vijf gepoetste paren een boom. Zo zijn er meer merken die Green Friday aangrijpen om letterlijk meer groen in de wereld te brengen, zoals het duurzame schoenenmerk Loint’s of Holland, het bewuste tassenlabel Myomy en sociaal schoenenmerk Up Shoewear. De volledige lijst van deelnemers is hier te vinden.
Groen doen stimuleren
Dille & Kamille trok dit jaar veel aandacht met de aangekondigde Green Friday-actie: in plaats van in de winkels en de webshop, die tijdelijk sluiten, gaan de medewerkers van de keten die dag in de natuur werken. Ze gaan vrijwilligerswerk doen voor Staatsbosbeheer. Het duurzame sneakermerk Komrads wil consumenten stimuleren zelf de handen uit de mouwen te steken, en hun buurt op te ruimen.
Het enige dat je op Black Friday op de webshop kunt kopen, zijn een vuilniszak en een paar handschoenen (€7,99) onder het motto ‘Get your Komrads dirty & clean the planet’. Dat doet het label in samenwerking van Tijmen Sissing van de Trashpacker Foundation, een gemeenschap van locals, rugzaktoeristen en reizigers die tijdens het rondtrekken zwerfafval verzamelen. Passend, zeggen oprichters Greet Goegebuer en Mark Vandevelde, omdat hun schoenen zelf ook van afval worden gemaakt.
Meer zien? Volg dan de online masterclass: ‘Green Friday. Hoe vind ik een duurzaam alternatief voor Black Friday?’ van sustainable storyteller Talita Kalloe en leer hoe je als ondernemer mee kunt varen op de marketinggolf van Black Friday zonder mee te doen aan het prijzengeweld.
Voor 35 euro krijg je een link naar de online masterclass, die je op een zelf gekozen moment kunt kijken (de link is beschikbaar tot en met 25 november). Het is mogelijk om via mail inhoudelijke vragen aan Talita te stellen naar aanleiding van de masterclass. Na afloop ontvang je gratis de presentatie Sustainable Storytelling uit de Masterclass die Talita heeft gegeven op de Modefabriek afgelopen zomer én 30 procent korting op de preorder van het online programma Sustainable Storytelling. Inschrijven kan via deze link.