TOP

Recordwinst voor Ecco in 2014

Het Deense schoenenmerk Ecco heeft in 2014 een recordomzet en –winst geboekt.

Ondanks de uitdagende economische condities in sommige markten, zoals Rusland en de Oekraïne, groeide de brutowinst van Ecco met 6,6 procent naar 176 miljoen euro.

“2014 was een jaar vol uitdagingen, maar door snel te handelen en dankzij de sterke prestaties van de gehele Ecco Group, is het ons gelukt goede resultaten te boeken. Sterker nog: onze beste resultaten ooit”, aldus de ceo van Ecco, Dieter Kasprzak.

Winst

De brutowinst groeide van 165 miljoen euro tot 176 miljoen euro, een stijging van 6,6 procent. De brutowinst staat gelijk aan meer dan 15 procent van de netto-omzet.

De nettowinst nam ook toe, met 7,6 procent van 106 miljoen euro tot 114 miljoen euro.

De netto-omzet steeg van 1,1 miljard miljard euro tot 1,2 miljard euro. Het eigen vermogen groeide met 15,2 procent, van 462 miljoen euro tot 532 miljoen euro.

Ecco Leather

Ecco Leather behaalde in 2014 voor het eerst een omzet van meer dan 100 miljoen euro. De leerlooierij levert materialen aan zowel Ecco als externe bedrijven en merken.

“Een andere belangrijke reden voor de bevredigende resultaten is de gecontroleerde groeistrategie die we de afgelopen drie jaar gevolgd hebben. Hierdoor hebben we ons bedrijf kunnen stroomlijnen, kosten kunnen besparen en is de algehele kwaliteit van onze producten verbeterd”, zegt de cfo van Ecco, Steen Borgholm.

Toekomststrategie

Ecco heeft in 2014 ook de nieuwe strategie tot het jaar 2020 bepaald. “De komende jaren zal Ecco een actieve, op groei gerichte strategie nastreven, met investeringen in alle consument-gerelateerde activiteiten”, meldt Borgholm.

Vooruitblikkend op 2015 voorspelt hij dat Ecco nog steeds uitdagingen in de markt in Rusland en de Oekraïne zal tegenkomen. “Over het algemeen verwachten we dat het resultaat in 2015 gelijke zal zijn aan dat van 2014, gericht op de geplande winstgroei in de komende jaren.”

Over Ecco

Sinds de oprichting van het Deense bedrijf in 1963 door Karl Toosbuy zijn meer dan 350 miljoen paar Ecco-schoenen geproduceerd en verkocht. Ecco is een van de weinige schoenenfabrikanten ter wereld die elke stap in het schoenmaakproces in eigen bezit en onder eigen controle heeft – van de leerproductie via de eigen schoenenfabrieken tot de winkels.

De Scandinavische ontwerpfilosofie van Ecco, “de schoen moet de voet volgen”, is de leidraad van het bedrijf. Naast schoenen produceert Ecco ook tassen, accessoires, kleine lederwaren en  schoenverzorgingsproducten. Het familiebedrijf heeft wereldwijd meer dan 19.500 mensen van 57 nationaliteiten in dienst. De Ecco-producten zijn te koop in 1100 Ecco-winkels en 14.000 andere verkooppunten in 85 landen.