‘Retailers moeten zich meer op ouderen richten’ [onderzoek]
Niet de jongeren, maar de ouderen zijn een belangrijke doelgroep voor retailers. Dat concludeert onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research Inc. in het rapport ‘The Future of Shopping’, waar onder meer Emerce over bericht. Een opvallende conclusie, omdat retailers vaak de boodschap krijgen dat ze zich juist moeten richten op de jeugd omdat die voorop loopt met nieuwe gadgets en modetrends.
Minder budget
Maar in die hoek moeten retailers het dus niet zoeken, zegt Forrester-analist Sucharita Mulpuru, gewoonweg omdat jongeren tot 45 jaar veelal minder budget hebben. Ze hebben – in de Verenigde Staten vaker dan hier weliswaar – een studieschuld en dus minder te besteden. Ouderen tot 55 jaar daarentegen zijn kapitaalkrachtiger, dus retailers zouden aan deze doelgroep meer kunnen verdienen.
Mulpuru ziet dat de inkomens sinds 1970 in veel huishoudens zijn gedaald en dat er een fellere concurrentie is tussen retailers. Verwacht wordt die trend zal doorzetten. Dat zal retailers meer uitdagingen opleveren dan de opkomst van nieuwe technologieën.
Goed getraind personeel
Om concurrerend te blijven, moeten retailers volgens haar letterlijk en figuurlijk goed op hun winkel letten. De ketens die erin slagen om in de kosten te snijden zonder afbreuk te doen aan de klantenservice, zullen voorop blijven lopen. Denk aan minder vestigingen met goed getraind personeel en zogeheten self check-outs waardoor het winkelpersoneel zich volledig kan richten op de klant.