TOP

5 manieren om succesvol beacons in te zetten *

Beacons zijn een van de nieuwste tools in de retail. Maar hoe kunt u ze toepassen zodat u èn uw klanten er beide iets aan hebben? Schoenvisie zet vijf manieren op een rij waarmee u beacons succesvol kunt inzetten in uw winkel.

iBeacons zijn een van de nieuwste technische snufjes die retailers inzetten om contact te maken met hun klant. Wat zijn iBeacons ook alweer? iBeacons of beacons is een verzamelnaam voor apparaten die het Bluetooth Low Energy-signaal uitzenden. Smartphones die bluetooth aan hebben staan, pikken dit signaal op. Ook moet voor de meeste beacons een app geïnstalleerd zijn. Het apparaat zendt vervolgens boodschappen naar de smartphone.

Belangrijk om te weten voordat u de beacons installeert, is dat de boodschap die u uitzendt direct voordeel op moet leveren voor de klant, zoals een speciale aanbieding. Anders zal de klant bluetooth niet aanzetten, geen app installeren en persoonlijke gegevens delen.

Qua kosten is het in ieder geval het proberen waard: een beacon kost 30 euro per stuk.

Hieronder vindt u vijf verschillende manieren om beacons in te zetten in uw winkel:

1. Klanten de winkel in trekken. Zo heeft het merk Lyle en Scott de paspoppen van hun Londense flagshipstore voorzien van beacons. Wanneer voorbijgangers langs de paspoppen lopen ontvangen zij informatie over de collectie, zoals prijzen en waar ze de producten kunnen vinden. Ook krijgen ze speciale aanbiedingen en kunnen ze de producten direct online bestellen wanneer de winkel gesloten is.

2. Klanten automatisch laten afrekenen. PayPal heeft hiervoor een speciale tool voor ontwikkeld: PayPal Beacon. Wanneer de klant de PayPal app heeft geïnstalleerd, detecteert PayPal Beacon de app op de smartphone van de klant. Als de klant de functie automatisch afrekenen heeft ingeschakeld, wordt er betaald zodra de klant de kassa passeert, zonder dat hier verdere actie voor nodig is.

3. Controleren hoe efficiënt het personeel werkt. De beacons traceren waar uw personeel zich in de winkel bevindt, hoe lang ze contact hebben met de klant en hoe ze hun tijd verdelen tussen het magazijn en de winkel. Ook kunnen beacons berichten sturen naar de winkelmedewerkers wanneer bijvoorbeeld een item moet worden aangevuld of er een extra kassa nodig is.

4. Voor meer persoonlijke service aan de klant. De Bijenkorf heeft beacons op deze manier ingezet. Klanten die Privilege Member zijn en de Bijenkorf app hebben geïnstalleerd krijgen persoonlijke aanbiedingen, uitnodigingen voor exclusieve evenementen en krijgen bij de kassa een koopsuggestie van de caissière. Zij kan namelijk op haar scherm zien wat de klant eerder heeft gekocht en op basis daarvan een suggestie doen.

5. Om te zien welke artikelen de klant interessant vindt. De beacon volgt de looproute van de klant door de winkel. Zo kan het apparaat registreren hoe lang de klant op een bepaalde locatie blijft staan. Op basis hiervan zendt de beacon gepersonaliseerde aanbiedingen of foto’s van producten naar de klant.

Zien hoe beacons werken in de praktijk? Bekijk het hier: