TOP

“Ondernemers moeten zelf voor het feestje zorgen”

De jaarvergadering van retail serviceorganisatie ANWR-Garant, die op maandag 12 mei 2014 in Veghel plaatsvond, stond in het teken van de snelle veranderingen in retail en hoe je als ondernemer daarop anticipeert .

Zo’n tachtig leden en medewerkers van ANWR-Garant Nederland kwamen naar de jaarvergadering in Veghel om bijgepraat  worden over de activiteiten en plannen van en de marktontwikkelingen. Voorzitter Gerard Hafkamp: “Trendwatchers voorspellen een compleet andere samenleving dan die waarin wij zijn opgegroeid. Jongeren hebben een heel andere instelling. Ze leven nu en willen nu vermaakt worden. We moeten samen bouwen aan de invulling van nieuwe kansen.”

Directielid Matthias Grevener van de ANWR Group meldde over 2013 een omzetgroei van 3 procent tot 7,8 miljard euro met een gelijk blijvend winstniveau. De centrale betalingen in Nederland stegen naar 275 miljoen euro, mede door de overname van Sport 2000. 

Vervolgens vertelde Grevener over het nieuwe Duitse schoenen portal van ANWR-Garant. De basisdata van 6100 schoenenwinkels staan inmiddels op deze site en 45 zijn er met hun webshop aan gelinkt.

Megaproject
Dennis Beute, algemeen directeur van ANWR-Garant Nederland: “Het is uiteindelijk de bedoeling om de voorraad van alle winkels hierop zichtbaar te maken en de consument te laten zien waar iets in zijn buurt verkrijgbaar is. Dat is een megaproject. Wij wachten even tot ze in Duitsland zover zijn en pakken het dan hier ook op.” Over het eerste kwartaal van 2014 is hij tevreden. “De stemming is weer goed en de showrooms in Cast in Nieuwegein en het Sports Business Center in Leusden stromen sinds 2013 weer vol.”

Het aantal leden in Nederland groeide in 2013 licht tot zo’n 520. Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van financieel- en retailadvies en de doorontwikkeling van alle marketingconcepten, waarbij met name Sport 2000 groeit.  In 2014 richt ANWR-Garant Nederland op e-commerce en vernieuwende samenwerking met leveranciers en winkeliers.

Hogere omzetten
Inkoopdirecteur Dette van Heeswijk sprak over de brainstormsessies met leveranciers. “Het is goed om tot een nog betere en nauwere samenwerking te komen.” Volgens Van Heeswijk hebben zowel de beurzen als het private label in 2013 geleid tot hogere omzetten.

Om het winkelpersoneel meer te betrekken bij de collecties organiseert ANWR-Garant Nederland samen met leveranciers op 6 oktober 2014 een ‘Experience day’ in Cast in Nieuwegein. “Merken kunnen het personeel dan achtergronden vertellen, zodat men in de winkel meer aan storytelling kan doen”, aldus Van Heeswijk.

Over de branchevervaging in zijn sector zei Hans de Winther, directeur sport: “De ANWB, Lidl, Kruidvat, H&M, iedereen verkoopt casual sportkleding, maar laat je niet gek maken. Je hebt ‘sport’ boven je zaak staan, dus richt je op je specialiteit.” Binnen de sporttak blijft er volop ruimte voor de leden van zowel Fair Play als Sport 2000 om zich naast elkaar door te ontwikkelen.

Contactloos betalen
Als lid van de Raad van Toezicht van de ANWR Group bracht Tom van Geemen verslag uit en wees op nieuwe inzichten en aandachtspunten. “Contactloos betalen heeft bijvoorbeeld onze aandacht. Over vijf jaar is de pinpas overbodig, maar met welke aanbieder ga je in zee?”, aldus Van Geemen.

Rob van Wonderen, lid van ANWR-Garant Nederland, sprak over de ‘Strategische Cirkel’, de uitwisseling van ervaringen tussen de deelnemende ondernemers: “Ik heb gezien hoe grote warenhuizen professioneel met leveranciers samenwerken en een win-win situatie creëren, door constant verkopen en voorraden te monitoren.”

Tenslotte gaven Stephan Scheer, lid van ANWR-Garant Nederland en oud-voorzitter van de Stichting Centrummanagement Veghel, en centrummanager Jan-Heijn Opheij een verslag van de gezamenlijke aanpak van het centrum door gemeente, ondernemers, bewoners, horeca en vastgoedeigenaren. Er is een ondernemershuis gekomen, samen met Philips is een lichtplan ontwikkeld, de saaie toegang tot het centrum kreeg een metamorfose en de leegstand is verdreven.

Feestje
Opheij: “De binnenstad van de toekomst is een decor voor beleving en gastvrijheid, maar de ondernemers moeten zelf voor het feestje zorgen en klanten inspireren en verrassen.”