Oakschoenen: ‘De branche is erg begaan met startende ondernemers’
In het achterste deel van modezaak Franken-kleding in Bergeijk wacht klanten een verrassing; de inpandige schoenenzaak Oakschoenen van eigenaar Marieke Versmissen (36). Het interieur sluit naadloos aan op de inrichting van Franken-kleding: strak, minimalistisch en industrieel door het gebruik van staal en beton. De ruimte is afgekaderd met zwarte frames, waar je doorheen kunt kijken. Tussen die stellages zijn houten vakken geplaatst, waarin de schoenen worden gepresenteerd. Versmissen gaat slim om met de twintig vierkante meter die ze tot haar beschikking heeft. Het betonnen kassablok, dat uit verschillende modules bestaat, fungeert tevens als paszitje, presentatiemeubel en werkplek. Een paar meter boven de grond hangen rijen met kleurrijke pumps aan een rails.
In één keer klaar
“Verkopen jullie ook schoenen?” Die vraag kreeg Versmissen bijna dagelijks toen ze nog winkelmedewerker van Franken-kleding was. Franken-kleding is een grote winkel – 850 vierkante meter in totaal – met zakelijke, casual en modieuze kleding voor mannen en vrouwen. De mensen die er winkelen, zijn veelal tweeverdieners met drukke agenda’s. “Zij kiezen bewust voor de fysieke winkel, vanwege de service en het advies”, vertelt Versmissen. “Dan is het wel zo prettig om in één keer klaar te zijn. Een outfit is niet compleet zonder de juiste schoenen. Zo kwamen Anne en Noor Franken, de eigenaars van Franken-kleding, en ik op het idee om een instore schoenenwinkel te openen.” Oakschoenen is een zelfstandig bedrijf. De familie Franken kiest er bewust voor om het schoenenverhaal uit te besteden. “Schoenen zijn een vak apart”, zegt Versmissen. “Dat kun je er niet ‘even’ bij doen. Ik werkte op dat moment al zes jaar parttime bij Franken en had daarnaast een eigen stijladviesbureau. Anne en Noor wisten dat het zelfstandig ondernemerschap me erg trok. Dit was een mooie volgende stap.”
Jarenlange voorbereiding
De voorbereiding en het samenstellen van de collectie nemen twee jaar in beslag. Versmissen volgt een opleiding tot schoenadviseur bij Detex, loopt stage bij een schoenenzaak in de buurt en bezoekt de belangrijkste schoenenbeurzen. Samen met Franken-kleding start ze een pilot van twee seizoenen met tien schoenenmerken, om te peilen welke merken, modellen en prijsklassen het goed doen bij de klanten. Op basis daarvan stelt Versmissen haar merkenpakket samen. Niet de makkelijkste klus, gezien het brede aanbod dat Franken-kleding biedt. “Vandaar de lange voorbereidingstijd”, lacht ze. “Maar het is gelukt. Zo hebben we voor onze zakelijke klanten ‘made-to-order’ mannenschoenen van Mio Tinto, die met de hand worden gekleurd in Valkenswaard. Onze modeklanten bedienen we met merken als Fabienne Chapot en Toral. En de sneakers van Woden spreken een heel breed publiek aan.” Naast schoenen verkoopt Oak tassen en accessoires, waaronder sieraden van de Nederlandse ontwerpers Ellen Beekmans en Naïma Kuijpers van By Naïma. Versmissen: “Dat zijn leuke producten om op de toonbank te hebben.”
Begaan met starters
Marieke Versmissen richt Oakschoenen met eigen middelen op. Als nieuwkomer wordt ze in de schoenenbranche met open armen ontvangen. “Ik heb de indruk dat de markt erg begaan is met startende ondernemers”, zegt ze. “Leveranciers denken goed mee, bijvoorbeeld in de vorm van kleine(re) startorders of het omruilen van slowmovers.” De winkel is sinds maart dit jaar open. De eerste maanden zijn volgens Versmissen goed verlopen. “De targets voor het verkoopseizoen zomer 2019 zijn ruimschoots behaald. Dat komt deels door traffic die ik als shop-in-shop van Franken heb, maar ook omdat ik de doelgroep goed ken. Zo weet ik uit ervaring dat onze klanten niet van synthetische materialen houden. Niet-leren schoenen komen er bij mij dus niet in. Alleen voor de veganistische laarzen van Dr. Martens heb ik een uitzondering gemaakt.” Om de kleding- en schoenencollecties naadloos op elkaar aan te laten sluiten, kopen Versmissen en de zussen Franken samen in. Naast de gezamenlijke inkoop organiseren Oak en Franken verschillende evenementen voor hun klanten, waaronder de jaarlijkse dinnershow in september. Een combinatie van een vijfgangendiner en modeshow, met de tafel als catwalk. Versmissen: “Klanten vragen in juni al naar de datum. De kaarten zijn steevast weken van tevoren uitverkocht.”
Online groeien
Na een succesvolle start verlegt de ondernemer haar focus nu naar de webshop. Daar zit volgens Versmissen de groei. Ze investeert onder meer in zoekmachineoptimalisatie voor een betere vindbaarheid. “De stenen winkel profiteert ervan als ik online meer weg kan zetten”, stelt ze. “Daardoor kan ik meer voorraad houden en neemt het risico op nee-verkoop af. Ik streef naar een omzetverhouding van 50-50.” Het zelfstandig ondernemerschap bevalt haar goed. “Het mooie aan schoenen is dat er zoveel ambacht in zit. Het heeft me echt verbaasd hoeveel aandacht er in gesprekken met leveranciers is voor de maakwijze van het product. Dat begint in de kleding nu pas op gang te komen door de toegenomen aandacht voor duurzaamheid. Er wordt vaak gezegd dat de schoenenbranche mijlenver achterloopt op de modebranche, maar op dat vlak vind ik de sector juist heel vooruitstrevend.”
Dit artikel is verschenen in Schoenvisie #8 van 24 september 2019 in de rubriek ‘Even afrekenen’.
Portret: Oakschoenen, overige foto’s: Wilke Wittebrood