
Waarop moet je letten bij het gebruik van het merk van een ander in Google Ads?
Om de vindbaarheid en daarmee de bekendheid van je website te vergroten kun je gebruikmaken van Google Ads. Google Ads is een betaalde zoekmachineadvertentiedienst, waarmee je kan adverteren op een zoekresultatenpagina. Door je in te kopen op één of meerdere trefwoorden, verschijnt jouw advertentielink naar jouw website in een lijst met “gesponsorde links” wanneer een bezoeker van Google gebruik maakt van een door jou ingekocht trefwoord.
Het is natuurlijk erg verleidelijk om niet alleen je eigen merk maar ook de merken van concurrerende partijen, met name merken die al enorme bekendheid genieten, te gebruiken in Google Ads. Immers, hoe meer de zoekterm wordt gebruikt, hoe vaker jouw advertentie te zien is. Maar mag een adverteerder zich inkopen op het merk van een ander? Of is dan al snel sprake van merkinbreuk?
Profiteren van de naamsbekendheid van je concurrent
is toegestaan, tenzij…
Als hoofdregel geldt dat het gebruik van een merk van een
concurrent als trefwoord in Google Ads is toegestaan. Toch mag je niet
onbeperkt meeliften op het succes van je concurrent.
De merkhouder kan een concurrent verbieden om op basis
van een trefwoord in Google Ads dat hetzelfde is als het merk, reclame te maken
voor dezelfde producten of diensten, als het voor de internetgebruiker
onduidelijk is van wie de producten of diensten afkomstig zijn. De
internetgebruiker kan dan niet of moeilijk achterhalen of het om een
advertentie gaat van de merkhouder, van een aan de merkhouder verbonden
onderneming of juist van een concurrerende onderneming. Wordt zonder
toestemming van de merkhouder reclame gemaakt voor dezelfde producten of
diensten, waardoor verwarring ontstaat bij de internetgebruiker over de
herkomst van de producten of diensten, dan is sprake van merkinbreuk.
Bekende merken genieten extra bescherming. De houder van
een bekend merk kan het gebruik van zijn of haar bekende merk ook verbieden als
door dat gebruik op een onrechtvaardige manier wordt meegelift op het succes en
de bekendheid van het bekende merk of schade wordt toegebracht aan de reputatie
van dat merk.
Het gebruik van een merk in Google Ads ter promotie van
namaakartikelen levert altijd merkinbreuk op.
Wat kun je als merkhouder doen tegen merkinbreuk in
Google Ads?
De merkhouder kan van de adverteerder naast een verbod op
het gebruik van het merk in Google Ads ook schadevergoeding en winstafdracht
vorderen.
Daarnaast kan de merkhouder een klacht indienen over het
gebruik van het merk in Google Ads-advertenties, door een e-mail te sturen naar
ads-trademark@google.com. Is de klacht gegrond, dan zal Google de illegale
advertentie verwijderen. Google zelf kan in principe niet aangesproken worden
wegens merkinbreuk, tenzij Google een actieve rol heeft gehad bij de selectie
van de trefwoorden of geen stappen heeft ondernomen om de advertentie te
verwijderen.
Waarop moet je letten bij het gebruik van het merk
van een ander in Google Ads?
Tot op zekere hoogte mag worden geprofiteerd van de
goodwill van het merk van een ander, maar dit is niet onbeperkt. Let daarom bij
het gebruik van Google Ads op de volgende punten:
- Laat in de advertentie zien dat jij de verkoper
bent van het product, door jouw eigen merk en handelsnaam duidelijk te
vermelden; - Zorg ervoor dat er geen verwarring kan ontstaan
over een eventuele economisch band tussen jou, als adverteerder en de
merkhouder; - Noem het merk van de concurrent niet in de URL,
beschrijving of titel van jouw advertentie;
Wordt jouw merk door de concurrent in Google Ads gebruikt of word jij ervan beticht inbreuk te maken op het merk van een ander? Wij helpen je graag. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor advies.
Over Nanda de Jongh
Nanda de Jongh (43) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Ze begon haar carrière als advocaat bij een groot landelijk kantoor, AKD Prinsen Van Wijmen, waar ze later ook associated partner werd. In 2011 startte ze haar eigen advocatenkantoor, BRight Advocaten, gespecialiseerd in het intellectueel eigendom van bedrijven in de fashion-, retail- en lifestylebranche. BRight Advocaten is gevestigd in Breda. Er werken 6 juristen.
BRight Advocaten is kennispartner van Schoenvisie. Ga voor meer informatie naar https://bright-advocaten.nl.