
Gen Z: balancerend tussen microtrends en morele keuzes
Wie Shein.com bezoekt, wordt direct geconfronteerd met een digitale storm van coupons, dagaanbiedingen, kortingscodes en promoties. De aantrekkingskracht van ultra-fast fashion ligt in de snelle, goedkope mode die microtrends volgt, vaak gedreven door TikTok, en is vooral populair onder Gen Z. Maar hoe rijmt deze groep, die bekend staat als de meest milieubewuste generatie, de ecologische impact van hun consumptie met hun groene idealen en koopgedrag? Jonge consumenten delen met Textillia waarom ze kiezen voor fast fashion of juist voor een duurzamere koers.
Beeld: CanvaTekst: Karmen Samson Ultra fast fashion zet microtrends razendsnel om in producten die binnen enkele dagen geproduceerd, online verkocht en verstuurd kunnen worden. Shein, met naar schatting 10.000 nieuwe producten per dag, is een prominent voorbeeld. Deze snelheid wordt mogelijk gemaakt door uitbesteding aan ondoorzichtige toeleveringsketens. Zo werkt een merk als Shein met talloze
Dit artikel is exclusief voor members
Nog geen member, maar toch even rondkijken achter de poort? Sluit een gratis proefabonnement af en krijg 24 uur toegang tot alle plusartikelen en het complete archief van Schoenvisie.nl.