TOP

Christina van Spaendonck studeerde econometrie en is nu CEO van VanLier: ‘Ik ben het gewend om me in mannenwerelden te begeven’

Christina van Spaendonck (26) is sinds begin dit jaar CEO van familiebedrijf VanLier. De topvrouw is zelfverklaard ‘datanerd’, luistert naar techno tijdens het programmeren en zet graag haar tanden in een moeilijk vraagstuk. “lk ben enorm probleemoplossend ingesteld.”

Portret: VanLier

Hoe is het om als vrouw leiding te geven aan een merk dat groot werd met mannenschoenen?

“Je bent niet de eerste die dit vraagt, haha. Zelf ben ik er niet zo bewust mee bezig, maar ik ben het gewend om me in mannenwerelden te begeven. Ik heb econometrie gestudeerd, de wetenschap van statistisch modelleren. Dat is ook een omgeving met meer mannen dan vrouwen.”

Wat vind je mooi aan econometrie?

“Een model programmeren en daar vervolgens een oplossing uit te zien rollen, vind ik schitterend. Het brengt zekerheid in een onzekere wereld.”

“Ik vind het mooi om over een bepaald tijdperk te leren”

Hoe was je als kind?

“Blij en bruisend. Sociaal en tegelijkertijd ook ‘nerdy’. Op de middelbare school was ik dol op de bètavakken, vooral scheikunde.”

Stel, je wordt wakker met een nieuw talent. Wat zou dat zijn?

“Iets creatiefs, als tegenhanger voor het cijfermatige. Ik zou willen kunnen schilderen of tekenen. Ik kom ook uit een familie van kunstschilders; een van mijn voorouders is de 18e-eeuwse kunstenaar Cornelis van Spaendonck.”

Heb je een ochtendritueel?

“Eerder een avondritueel. Ik vind goede huidverzorging ontzettend belangrijk en neem daar ’s avonds uitgebreid de tijd voor. Eén tip: je bent nooit te jong om te beginnen met anti-aging crème. En dat geldt
natuurlijk ook voor mannen.”

“Ik zou willen kunnen schilderen of tekenen”

Hoe ontspan je?

“Ik doe drie keer per week aan krachttraining. En ik lees veel. Vooral historische fictie, waarin geschiedkundige gebeurtenissen aan fictieve personages worden gekoppeld. Ik vind het mooi om zo over een bepaald tijdperk te leren.”

Wat weten weinig mensen over je?

“Dat ik half Sri Lankaans ben, van moederskant. Met mijn blauwe ogen en lichte huid zie je dat niet echt. Al lijk ik qua uiterlijk wel meer op mijn moeder dan op mijn vader, vind ik.”

Voel je je verbonden met Sri Lanka?

“Zeker; de helft van mijn familie woont er. Voor mij zit de binding met het land en de cultuur vooral in het familiegevoel – we zijn heel hecht – en de enorme focus op eten.”

Hoe woon je?

“Met twee huisgenoten in Amsterdam. De een was al een goede vriendin, met de ander ben ik inmiddels ook heel close. We wonen in een soort herenhuis, midden in de stad. Niet luxueus, wel heel gezellig.”

Het pronkstuk in je interieur?

“Geen. De kamer was al half ingericht toen ik erin trok, haha. Daar heb ik dus niet zoveel invloed op gehad.”

Beste eigenschap?

“Ik ben enorm probleemoplossend ingesteld. Hoe lastiger het vraagstuk, hoe leuker ik het vind om mijn tanden erin te zetten. Een nadeel is dat ik soms doorsla en maar één juiste oplossing zie, terwijl het niet altijd zo zwart-wit is. De belangrijkste les in mijn eerste zes maanden als CEO.”

Wat zou je doen met een miljoen?

“Dat zou ik investeren in een project dat ik naast VanLier ben begonnen: Dutch Quality Shoes, een nieuw schoenenplatform dat kleine(re) fabrikanten direct met de consument verbindt. Het doel is om onze productiepartners meer exposure te geven.”

Campagnbeeld Dutch Quality Shoes. Foto: Dutch Quality Shoes

Guilty pleasure?

“Weekendjes weg boeken. Ik ben opgegroeid in Antwerpen – mijn ouders wonen er nog steeds – en zat er op een internationale school. Daar heb ik veel internationale vrienden aan overgehouden, en dat geldt ook voor mijn studie in Rotterdam. Ze wonen door heel Europa. Ideaal; ik heb in elke hoofdstad een gids.”

Welke muziek draai je graag?

“Twee uitersten: techno tijdens het programmeren, soul als ik lange stukken moet rijden.”

Wat heb je altijd bij je?

“Mijn e-reader van Kobo. Die heb ik bewust aangeschaft om mijn smartphonegebruik terug te dringen. Nu lees ik als ik ergens moet wachten, in plaats van op mijn telefoon te scrollen.”

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.