TOP

De carrièrelessen van: Duncan Ramdas

Vijf jaar geleden richtten Duncan Ramdas en Patrick Reijtenbagh P D R 2 op, een brandbuilding agency dat gespecialiseerd is in het uitbreiden van zowel wholesale als retail en veel meer. Inmiddels vertegenwoordigt het duo acht buitenlandse merken in Nederland, die bij zo’n 280 verkooppunten kriskras door het land verkrijgbaar zijn. “Wij vertellen graag het verhaal van gevestigde buitenlandse merken in de Nederlandse markt.”

Beeld: Duncan Ramdas

Zorg dat je plezier hebt in wat je doet

“Plezier is de sleutel van werkgeluk! Voor mij betekent het dat ik in de ochtend niet hoef na te denken. Ik ga met plezier aan de slag. Met plezier en uit mezelf doe ik wat er gedaan moet worden, omdat het iets is wat ik graag doe. Ik ben graag met mensen en ik ben graag met ze in gesprek. Er wordt informatie en kennis uitgewisseld. Van hoe je ervoor kan zorgen dat er traffic blijft komen naar je winkel tot aan hoe je resultaten kan boeken met de verkoop van onze merken. Vanuit die gesprekken ontstaat er een gezamenlijke lange termijnvisie. Ik voel betrokkenheid bij het werk dat ik doe en ik ervaar gedrevenheid bij mezelf en mijn businesspartner. Dát is plezier. Maar ook passie! Ik vind het fijn om gezamenlijk tot een resultaat te komen, zodat je langdurig kan samenwerken. Dat ‘samen-gevoel’ komt voort uit mijn voetbalverleden. Ik heb van jongs af aan ervaren dat teamsport veel moois meebrengt. Je deelt en je draagt altijd samen. Ik heb nooit werk gedaan dat ik niet leuk vond. Ik kon achteraf wel denken dat ik een bepaald persoon niet leuk vond waarmee ik had samengewerkt. Wat ervoor zorgde dat ik er bewust voor koos dat die samenwerking geen vervolg kreeg. Ik denk voorafgaand goed na over wat ik wil. Ik maak een specifieke voorstelling van een klant of een project of een samenwerking, zodat ik van tevoren weet dat ik het leuk ga hebben.”

Er is altijd ruimte in de markt

“Als je een bepaald idee hebt, kan je door met een frisse blik naar de markt te kijken, ruimte herkennen. In ons geval is P D R 2 ontstaan omdat ik na mijn tijd bij G-Star (waar ik 18 jaar lang verschillende functies heb vervuld) met veel ondernemers sprak die klaagden over van alles. Van hetzelfde beeld in de markt – denk aan rekken die van Groningen tot Goes vol hingen met dezelfde merken en bijna identieke collecties – tot aan marges die voor de gemiddelde winkelier niet rendabel waren, laat staan leuk. Juist door veelvuldig met ondernemers te praten, ben ik gaan nadenken over een eigen agentschap. Mijn compagnon, en destijds oud-collega, Patrick, is dat eveneens gaan doen. Er was duidelijk ruimte, men zag overal hetzelfde. In 2019 richtten we brandbuilding agency P D R 2 op. We wilden merken aantrekken die al in het buitenland gevestigd waren, maar hier in Nederland nog te onbekend waren. Het Franse Armor Lux is daar een goed voorbeeld van. Ze zijn wereldberoemd, maar in thuisland Frankrijk leading. Wij vertellen graag het verhaal van gevestigde buitenlandse merken in de Nederlandse markt, om zo een ander retailklimaat te creëren en een vernieuwend beeld in de winkels te brengen doordat het aanbod diverser is. Hoe en waar we de merken voor ons portfolio ontdekken, verschilt. Patrick en ik hebben in de afgelopen jaren een breed internationaal netwerk opgebouwd. We overleggen met connecties uit onder andere Amerika en kijken naar welke merken bijvoorbeeld in steden als New York en Los Angeles booming of upcoming zijn. We bezoeken beurzen, zoals afgelopen juni in Pitti Uomo in Florence. Daarnaast hebben we korte communicatielijnen met onze retailers, die ook veel zien en horen. Er zijn inmiddels verschillende routes, dat is chill.”

Wanneer je in teams werkt, zet de agenda’s gelijk

“Ik vind het belangrijk dat je duidelijk maakt wat de ander van jou kan en mag verwachten. En andersom. Waarom? Omdat ik het fijn vind om een bepaald target ergens te stellen, want dat is ook meetbaar. Op het moment dat je van elkaar op aan kunt, dan ben je in staat om naar dat doel toe te werken. Samen! Patrick en ik zaten bij G-Star al bij elkaar in het team, toen was het ook: afspraak is afspraak. Doe wat er van je verwacht wordt. Wat er is afgesproken. Zodoende zijn we ook tot de huidige werkvorm gekomen en dat gaat al een tijd heel organisch. Een voorbeeld van een joined target, wij wilden met ARMEDANGELS jeans in de Nederlandse markt zetten. En dat wilden we naast de gevestigde jeans orde doen. Een van de speerpunten was succes behalen bij de Bijenkorf en De Rode Winkel (omdat zij immers gevestigde jeans orde verkopen). We hebben allebei onze agenda’s op dit doel afgestemd. Er werd een gedetailleerd plan van aanpak gemaakt. En na acht maanden was de missie geslaagd, we kregen namelijk het vertrouwen van eerdergenoemde retailers. Dat gezegd hebbende, zijn we nog lang niet bij het einddoel. Maar we zijn binnen! We boeken goede resultaten en tegelijkertijd weten we ook dat we nog verder kunnen uitbouwen. Zo willen we in de nabije toekomst een breder jeansassortiment binnenkrijgen. Waardoor – hopelijk – meer duurzame, coole jeans in het winkelbeeld te zien en te koop zijn.”

In crisistijd kun je jezelf en anderen beter leren kennen

“Ik wens je een goede crisis! Een goede crisis is in mijn optiek een crisis waarin je weet dat je stevig getest wordt, maar waarvan je ook weet dat je eruit kan komen door creatief te zijn. Oftewel: dat je creatief in staat bent om een gedegen plan op te stellen dat daadwerkelijk uitvoerbaar is. Tussentijds evalueren is hierin key, om te kunnen checken of je op de juiste koers bent. Ben je off road gegaan? Goed zo! Wendbaarheid is net zo belangrijk. Blijven schakelen, dat houd je scherp. Vanaf het prille begin van onze business hadden we bepaalde plannen voor ogen met een groei-scenario. We hadden – bijvoorbeeld – ook een aantal retailers op onze wensenlijst, die we met ons merkaanbod waarschijnlijk binnen zouden halen. Maar veel van die plannen vielen in het water mede door Covid. We konden immers geen winkels bezoeken en ook onze contacten/relaties niet in real life ontmoeten. We moesten toen opnieuw naar de tekentafel… Hoe we dat hebben aangepakt? Patrick en ik zijn dicht bij elkaar gebleven: we checkten elke dag bij elkaar in en keken wat er nog wél mogelijk was. We hebben direct onze merken gebeld, zodat als een probleem zich voordeed, we gelijk actie konden ondernemen. Waren er bijvoorbeeld retailers die geen goederen geleverd konden krijgen, dan gingen we in overleg met die ondernemer, zodat we een tailor made oplossing konden opperen. Denk aan: een gespreide betaling of in het uiterste geval, een orderannulering. Alles om vertrouwen te creëren en om samen verder te bouwen. Heb je dat voor ogen, dan wil je aan beide kanten dat er geloof is in de ideeën. Juist omdat we dicht bij elkaar zijn gebleven en altijd dachten in mogelijkheden én oplossingen, zijn we sterker geworden.”

Durf in jezelf te geloven

“Het geloof in mezelf is ontstaan doordat ik op verschillende momenten in mijn leven getest ben. Je hebt een bepaalde gedachtegang over wie je bent, hoe je je beweegt; noem het maar op. Vaak wordt dat beoordeeld door de publieke mening. Zeker als je in een jongere levensfase zit, ben je vatbaar voor wat er over je gezegd wordt; voor wat er van je gevonden wordt. Logisch, je bent zoekende naar je eigen identiteit! Bij mij wordt het geloof in mezelf gevoed door successen. Ik weet nog goed dat ik in mijn jongere jaren werd gescout door een gerenommeerde voetbalclub en een jeugdcontract aangeboden kreeg. Dat succes bracht vertrouwen, maar tegelijkertijd onzekerheid. Ik wist niet wat er ging gebeuren. Later, bij G-Star ging elke job promotie (van junior sales tot uiteindelijk sales director) gepaard met een succesviering. En voelde ik mij zekerder over mijn kunnen. Vandaag de dag kies ik er al vijf jaar lang voor om niet in loondienst te werken, maar te gaan voor dit ondernemersavontuur. Dat komt voort uit het geloof in mezelf, in onze ideeën en in onze aanpak… Ik durf te zeggen dat P D R 2 van meerwaarde is in het landschap van agencies. Wij doen vanaf het begin wat wij denken te moeten doen.”

Creëer een bedrijfscultuur waar men zich thuis voelt

“Wij hebben een bedrijfscultuur waarbij we de deur openzetten voor gelijkgestemden. We proberen vanuit onze kernwaarden te creëren waarvoor we staan. Wat anderen zien, waarmee ze zich hopelijk willen identificeren. P D R 2 staat voor gezamenlijke businessontwikkeling, daarom: gaat onze voorkeur uit naar langetermijnsamenwerkingen met zowel merken als retailers. We zoeken altijd naar groei voor beide kanten. Ik wilde altijd al mijn eigen bedrijf hebben, zodat ikzelf de bedrijfscultuur kon inrichten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat Patrick mijn businesspartner is. Nu bepalen wij samen onze bedrijfscultuur. Patrick en ik gaan way back, we kennen elkaar door en door. We hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er is altijd wederzijds respect. We willen gaan voor het beste resultaat. Samen! Het samenwerken, elkaar challengen en scherp houden: ik geniet ervan. Ik heb elke dag zin om de doelen die we voor ogen hebben te realiseren. En als je ziet dat je ergens de juiste keuze hebt gemaakt, over een merk aannemen of zoiets, dan voelt dat goed. Lekker! Patrick en ik zijn een tweemans sterk team, we hebben dezelfde taken. Ik zit boven de rivieren en Patrick zit onder de rivieren. Strategisch werken we hetzelfde. Dat voelt als thuiskomen. We zijn twee door passie gedreven jongens die elkaar elke dag uitdagen om voorop te blijven lopen en duurzame partnerschappen te onderhouden op internationaal niveau. Dat wil overigens niet zeggen dat we geen Nederlandse merken, die aansluiting vinden bij ons bedrijf, willen en kunnen vertegenwoordigen. Wie weet in de toekomst. We are ready!”