TOP

Een nieuwe campagne en jubileumedities: zo viert Ecco het 60-jarig bestaan

Ecco wordt dit jaar 60 en viert dit met speciale jubileumedities en een nieuwe campagne, ‘The Modern Family’, die een voorproefje geeft van de nieuwe look die het Deense schoenenmerk komend najaar presenteert.

Beeld: Ecco

De jubileumcampagne (foto) viert de ‘Deense waarden van goed en comfortabel leven, met schoenen die met trots gedragen kunnen worden door elk gezinslid’, stelt CEO Panos Mytaros in een aankondiging. “Ecco is een familiebedrijf, dat mensen altijd op de eerste plaats zet”, zegt hij. “Dat viel me op toen ik bijna dertig jaar geleden bij het merk kwam. Ik denk dat dat te maken heeft met ons Deens-zijn. Als land maken we van ‘goed leven’ een prioriteit en vieren we familie. Inclusiviteit is daarbij een belangrijke pijler, zodat we onszelf allemaal vertegenwoordigd zijn. Dat is ook heel Deens.”

Updates van klassiekers

Ter ere van het 60-jarig bestaan brengt het merk verder speciale edities van twee van zijn bekendste modellen uit, de Soft-sneaker en de Cozmo-sandaal. Die worden in gelimiteerde oplage uitgebracht en zijn voorzien van de nieuwste technologieën uit Ecco’s koker, zoals biobased buitenzolen. Ook is ‘Organic Dri-Tan’ nappaleer in de schoenen verwerkt, volgens het merk hun meest duurzame leer tot nu toe. Bij het looiproces wordt per huid 20 liter minder water gebruikt, goed voor een besparing van 25 miljoen liter op jaarbasis.

Eigen ontwerpfilosofie

Ecco is in 1963 opgericht door het ondernemerskoppel Karl en Birte Toosbuy. Ze openen een fabriek in Bredebro, aan de westkust van Denemarken, waar ze schoenen maken volgens een specifieke filosofie: een goede schoen moet de vorm van de voet volgen, niet andersom. De Toosbuy’s introduceren ook het directe injectieproces (DIP), waarbij de zool direct aan de upper gegoten wordt. Die ‘aangespoten’ zolen zijn Ecco’s handelsmerk geworden. Zestig jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een globale speler met eigen leerlooierijen, fabrieken, magazijnen, winkels en e-commerce. Ecco noemt dit zelf ‘from cow to shoe’. De onderneming is nog altijd in handen van de familie Toosbuy.