TOP

Gaastra Footwear maakt een nieuwe start met een nieuwe eigenaar: ‘We zijn er weer’

Unlimited Footwear Group (UFG) heeft groot nieuws: de oud-licentiehouder van Gaastra Footwear neemt alle rechten van het merk over. De zomercollectie 2019 – de eerste lijn waarbij UFG zelf aan het roer staat – slaat een nieuwe, opwindende weg in. “We geloven dat Gaastra een sterk merk is en dat er veel uit te halen is.”

Voor Star Collections, dochteronderneming van Unlimited Footwear Group, was het jarenlang business as usual: als licentiehouder van Gaastra Footwear mooie schoenen produceren voor het nautische merk. Dat blijft het bedrijf gelukkig doen, maar nu als eigenaar. Want sinds december 2017 is Unlimited Footwear Group, tot dan toe licentiehouder van Gaastra Footwear, de nieuwe eigenaar van alle merkrechten van Gaastra.

‘De eerste reacties van inkopers op de nieuwe collectie zijn erg enthousiast’

Dave Trappel, de trotse brandmanager van UFG-dochter Star Collections, licht toe: “Voor onze productie van de footwear maakten de problemen bij de Doniger Fashion Group, de toenmalige merkhouder van Gaastra, eigenlijk niet zo veel verschil. We kregen vooral te maken met veel negatieve publiciteit rond dat andere bedrijf, terwijl wij gewoon door zijn gegaan met het produceren van mooie schoenencollecties. En dat blijven we ook doen.”

Sterk merk

Trappel: “We geloven dat Gaastra een sterk merk is en dat er veel uit te halen is. Dan heb ik het niet per se over omzet, maar ook om designs en ideeën. Het is gewoon een heel mooi merk en het zou zonde zijn als het verdwijnt. Haast iedereen kent Gaastra. De naam is groot, alleen heeft het een behoorlijke knauw gehad. Nu is het aan ons om het merk neer te zetten zoals het was. Ondanks het feit dat Gaastra al een paar maanden niet meer in de winkels ligt, is er nog veel publiek voor.”

‘Winkeliers worden nu verrast door een brede collectie met daarin aparte modellen’

“We hebben een aantal mensen aangenomen om het merk weer opnieuw neer te zetten. Als je licentiehouder bent, ben je alleen met jouw segment bezig. Wanneer je een heel merk bezit, ook al besteed je bepaalde onderdelen uit, ben je wel eindverantwoordelijke en heb je daar personeel voor nodig.”

Het nieuwe inkoopseizoen is alweer begonnen, hoe kijken jullie daar nu tegenaan?

“Heel enthousiast, want het is de eerste collectie die we hebben gemaakt terwijl we zelf aan het roer staan. We kijken wat we nóg meer kunnen doen, zodat we het gevoel dat er was – want er was een aantal jaren geleden vanuit de consument wel degelijk een sterk gevoel bij het merk – weer terug kunnen krijgen. Natuurlijk laten we de heroes van afgelopen seizoenen terugkomen in de collectie, maar we hebben ook een andere twist aangeboord.”

Wat is die andere twist?

“Ten eerste hebben we een bredere vrouwenschoenencollectie. Nog geen volwaardige, maar wel meer dan voorheen en dat moet uiteindelijk ook als een huis komen te staan. Voor de klant is dat een mindset die veranderd moet worden, want als je vraagt wat Gaastra is, dan zeggen meesten mannenschoenen, maar dat moet mannen, vrouwen én kinderen worden. Dat zal stap voor stap gaan, omdat wij een bedrijf zijn van de lange adem. Omdat we nog niet de juiste touch konden vinden, hebben we besloten om nu nog geen kinderschoenen te doen, maar het gaat er zeker wel komen.”

‘Wij blijven doen waar we goed in zijn en dat is schoenen maken’

“Verder proberen we voor elk segment wat te brengen. Voorheen bracht Gaastra vooral casual schoenen voor zo’n €90,- tot €110,-. We proberen nu ook meer nautische sferen aan te boren en wat sommige modellen wat gekleder te maken, terwijl we ook casual blijven brengen. Daarnaast is er in de prijscategorie een verandering doorgevoerd. We hebben nu schoenen van €59,-, maar ook van €139,-. We proberen een breed palet te brengen voor verschillende winkeliers en consumenten, terwijl de trouw blijven aan het dna van Gaastra.”

Hoe wordt er tot nu toe op de nieuwe collectie gereageerd?

“We hebben de eerste reacties van inkopers ontvangen en zij waren erg enthousiast. We hebben nu een collectie staan waarvan een deel vertrouwd is en waar mensen in geloven, maar waarvan ook een deel heel nieuw en spannend is. Winkeliers worden nu verrast door een brede collectie met daarin aparte modellen, in plaats van dat ze voor een simpel paar zwarte of bruine schoenen gaan. We proberen met deze collectie mensen warm te maken voor de richting waar we naartoe gaan. Dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs, maar we trekken daar een aantal seizoenen voor uit. We gaan hiervoor ook diep in gesprek met onze klanten, zodat we hen niet voorbij lopen.”

Wat staat er verder op stapel?

“Wij blijven doen waar we goed in zijn en dat is schoenen maken. De kleding gaan we uitbesteden aan partners die daar gespecialiseerd in zijn. Wie dat precies is, wordt later bekendgemaakt. Voor nu staat de kleding ook nog even op pauze, maar voor zomer 2019 gaan we op een kleinschalige manier laten zien dat we er weer zijn. Vanaf winter 2019-2020 wordt groots uitgepakt.