Hoe zorg je voor een herkenbare identiteit in de modebranche?
ID Industry – an industry of Influence and Desire
Consumenten hebben meer dan ooit invloed op het ontwerp, maak- en verkoopproces van producten. Als bloggers en vloggers delen zij elke minuut hun mening op social mediaplatformen. Deze groeiende groep van ‘influencers’ krijgt dan ook een steeds grotere impact op het werk van stylisten, designers en retailers.
Ben je werkzaam in deze industrie, dan is het cruciaal om bewust te luisteren naar al die stemmen. Tegelijkertijd moet je ervoor waken dat je niet wordt overweldigd en jezelf – je eigen identiteit dus – kwijtraakt. De kunst zit ’m in een juiste interpretatie van al die ‘meningen’ en in het bewust en doordacht opzoeken van co-creatie met consumenten.
Trendburo jantrendman signaleert al langer dat consumenten niet alleen een andere rol van designers, (merk)fabrikanten en retailers verwachten, maar ook verlangen. In onze nieuwste trendprognose – ID Industry – an industry of influence and desire – gaan we volledig in op deze belangrijke ontwikkeling.
In ID Industry draait alles om het hebben van een eigen, herkenbare identiteit. Tegelijkertijd zien we dat er door de opmars van digitale technologieën een oceaan aan mogelijkheden bijkomt. Dat is heel inspirerend, maar kan ook ‘verlammend’ werken. In ID Industry reiken we daarom ook houvast aan, maken we je wegwijs in de vele mogelijkheden die er zijn voor designers, (merk)fabrikanten en retailers.
Augmented Fashion | Kailu Guan
In ID Industry delen we uiteraard ook talloze voorbeelden. Neem bijvoorbeeld de augmented reality fashion van ontwerpster Kailu Guan. In haar werk speelt digitale technologie een hoofdrol. Naast een waanzinnige collectie ontwikkelde zij ook een speciale app, die is gebaseerd op de Pokémon GO video game. Hierdoor wordt elk ontwerp tot leven gebracht. En hoe!
Print All Over Me
Ook zo’n sterk voorbeeld is platform Print All Over Me, waarin co-creatie rules en naar een hoger niveau wordt gebracht. Print all over me brengt elke 3 maanden een nieuwe collectie silhouetten uit voor tops, bottoms en allerlei accessoires. Vervolgens kun je een eigen print ontwerpen. Dat is al leuk. Wat het nog leuker maakt, is dat je jouw eigen ontwerp weer kunt doorverkopen in de webshop van PAOM. Hiermee slaat het platform een geheel nieuwe weg in waarbij het samenspel tussen eindgebruiker en ontwerper/producent gelijkwaardig is.
Makerspace Rotterdam
Vaste bezoekers van onze Trendsafari weten dat we altijd op zoek gaan naar een inspirerende locatie voor dit event. Dit keer is dat RDM Makerspace in het Innovation Dock van RDM Rotterdam.
RDM Makerspace is het best te omschrijven als een experimentele speeltuin waar specialisten uit de research-, design- en maakindustrie verbinding zoeken met elkaar én met hobbyisten. De Derde Industriële Revolutie – digital manufacturing – die momenteel gaande is, wordt volledig door dit inspirerende initiatief omarmt.
Tijdens onze Trendsafari kun je met eigen ogen ervaren hoe de drempel om producten te maken steeds lager wordt door het inzetten van digitale technieken. En tot welke verbluffende resultaten dit leidt. Ik werd er in ieder geval heel enthousiast van en weet zeker dat dit een extra reden kan zijn om onze Trendsafari te bezoeken en om naar ‘010’ af te reizen.
Jan Agelink van buro jantrendman maakt al 16 jaar innovatieve én praktische trendforecasts voor de mode-, lifestyle-, en designindustrie. Sinds 2013 is Agelink betrokken bij Textilia’s halfjaarlijkse Trendsafari, dat inmiddels is uitgegroeid tot een onmisbaar trendevent.
Datum: | dinsdag 10 januari 2017 | |
Locatie: | RDM Makerspace, Rotterdam | |
Tijd: | 9.30 tot 13.00 uur (ontvangst vanaf 9.00 uur) | |
Prijzen: | € 99,95 euro voor niet-abonnees | |
€ 84,95 euro voor abonnees van Textilia, Schoenvisie en Bengels |