TOP

iDEAL voor je webshop: zo regel je dat

Elke dag worden er anderhalf miljoen betalingen via iDEAL gedaan. Eigenlijk besta je als ondernemer niet echt als je geen iDEAL hebt. Dat is natuurlijk een beetje overtrokken, maar klanten kijken wel degelijk eerst naar de online betaalmethoden, voordat ze hun bestelling doorzetten. iDEAL is een platform dat bekend is bij het grote publiek, en vertrouwen uitstraalt. Hoe regel je als ondernemer nu iDEAL voor je eigen webshop?

Hoe werkt iDEAL?

Wanneer je iDEAL aanbiedt op je betaalpagina, kan de klant zelf afrekenen via zijn of haar eigen bank. Dat kan via bijvoorbeeld ABN Amro, ASN Bank, Bunq, ING, KNAB, Rabobank, Regiobank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot. De bank van de betaler kan verschillen van de bank van de verkoper. Dat is geen enkel probleem. De consument kiest de eigen bank uit de lijst, en de betaling kan beginnen.

Een online betaling gebeurt via de internetbankieromgeving van de bank zelf. Vervolgens wordt de betaling afgerond via bijvoorbeeld e.dentifier, een app, een QR-code of een sms. De bevestigingsmethode verschilt per bank. De betaling wordt direct verwerkt door de aanbieder van iDEAL, in de meeste gevallen is dat de payment service provider.

iDEAL aanvragen

iDEAL aanvragen is niet ingewikkeld. Je hebt een payment service provider nodig die iDEAL ondersteunt. Daarvoor heeft de aanbieder betaalsoftware gemaakt. Via deze software verloopt de communicatie tussen de koper, verkoper en de bank. Je vraagt iDEAL-ondersteuning aan bij de aanbieder van betaaldiensten. Vaak kun je, na een compliance-check, al binnen enkele uren live gaan.

Om deze betaalmethode toe te voegen aan je website, heb je geen betaal licentie nodig. Die heeft de payment service provider al. Vaak wil de aanbieder van betaaldiensten je wel eerst beter leren kennen, alvorens betalingen te gaan verwerken. Bijvoorbeeld in welke branche jouw bedrijf of dienst werkzaam is. Hierop kunnen zij een risicoanalyse doen.

Werken met een betaallink

Wanneer iDEAL eenmaal is aangevraagd, en de aanvraag is goedgekeurd, kun je ook gebruik maken van een iDEAL-betaallink. Op deze manier is iDEAL in te zetten op facturen en e-mails voor achteraf betalen. Je kunt dan zelf een digitale factuur aanmaken met daarin een link of deze link verwerken in een betaalknop.

Je kunt een betaallink ook versturen per sms. De ontvanger van de sms wordt dan naar een betaalpagina geleid. Het handige is dat het betaalverzoek altijd herkenbaar afkomstig is van jouw bedrijf. Op de factuur en de betaalpagina staat dat jij de ontvanger bent. Ook staat erop welk bedrag precies wordt afgerekend. En kun je de opmaak en tekst zelf bepalen. Deze link kun je ook gebruiken in betaalherinneringen. Als je bekend bent met betaalverzoeken of met Tikkie, snap je de werkwijze.

Zoals je ziet hoeft iDEAL aanvragen niet ingewikkeld te zijn. Voordat je een aanvraag doet, is het belangrijk eerst een keuze te maken voor een betrouwbare payment service provider die met je meedenkt. Dit kun je het beste doen door de verschillende aanbieders te vergelijken.