Meer dan 600.000 likes: hoe doe je dat? [interview]
Op 13 mei vindt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het event eFashion plaats. Ruim 30 sprekers uit de online modewereld vertellen hier over strategieën, trends en praktijkcases. Ingo Heinrich , CEO en medeoprichter van Stylefruits, spreekt op eFashion over social commerce in de modebranche.
Kun je Stylefruits in één zin omschrijven?
Heinrich: “Stylefruits is een ‘social recommendation-platform’, waar gebruikers outfits en woonstijlen kunnen creëren met producten uit meer dan 100 shops, deze kunnen delen en bediscussiëren met anderen, inspiratie op kunnen doen, en direct de nieuwste trends bij onze partnershops kunnen kopen.”
Waarom denk je dat Stylefruits zo succesvol is?
“Stylefruits biedt interactie met vrienden, stijladvies en inspiratie, als ook het comfort van ‘couch commerce’ en een uitgebreide selectie van betaalbare mainstream kleding en accessoires. Daarmee combineren we het beste van twee shoppingwerelden: offline en online shoppen. Met dagelijks meer dan 1.000 nieuwe producten, hebben onze gebruikers minimaal 1.000 redenen om
Stylefruits elke dag te bezoeken.”
Hoe heeft Stylefruits zo snel kunnen groeien?
“Volgens social media-analyseplatform ‘Socialbakers’ is onze Facebook-modepagina met meer dan 600.000 lokale fans de grootste merkenpagina op Facebook in Nederland en de drie-na-grootste Facebook-pagina van Nederland in het algemeen. Onze succesformule op Facebook is de combinatie van interessante, op maat gemaakte content en goede service. De vragen van fans worden zo snel mogelijk beantwoord. Dit vereist een goede planning en veel (wo)manpower. We hebben een toegewijd, internationaal team van ongeveer 20 medewerkers, waaronder onze Nederlandse collega’s voor de Nederlandse Facebook en Twitter, die zich exclusief bezig houden met social media.”
Wat zijn de toekomstplannen van Stylefruits?
“We willen verder uitbreiden, zowel internationaal als verticaal. Op dit moment zijn we actief op de Nederlandse, Duitse, Franse, Britse en Poolse markt. Andere Europese markten zijn ook interessant voor ons. In Duitsland lanceren we binnenkort een nieuwe categorie: mannenmode. Na de succesvolle lancering van het Nederlandse wonen-segment in december 2013, is de volgende stap op de Nederlandse markt het lanceren van mannenmode.”
Waarom moeten retailers vast en zeker naar jouw presentatie op het eFashion event komen?
“Social media en social media-features zouden een integraal onderdeel van iedere e-commercestrategie moeten zijn. Recente onderzoeken laten zien dat user generated-content en social media belangrijke drijfveren zijn in aankoopbeslissingen, vooral bij vrouwen. In de afgelopen vijf jaar hebben we veel inzicht verworven in social commerce in de modebranche. Retailers kunnen hun voordeel doen met onze ervaring – en ons platform als een traffic driver gebruiken voor hun online shop.”
Wil jij de presentatie ‘Social Commerce in the fashion segment’ van Ingo Heinrich graag bijwonen? Kom dan 13 mei naar eFashion. Boek hier je kaarten.