Modefabriek en Euretco sluiten zich aan bij Digital Fashion Week
Modefabriek en Euretco Fashion sluiten zich aan als eventpartners bij de Digital Fashion Week, die van 28 tot en 30 juli plaatsvindt. Het digitale beursconcept geeft mode-ondernemers de mogelijkheid gedurende drie dagen een overzicht te krijgen van nieuwe collecties van merken en inspiratie op te doen, aldus Fashion Cloud in een persbericht. Fashion Cloud houdt zich vooral bezig met data-uitwisseling in de modebranche, zoals met de inkoopapp OrderWriter.
“Doordat Euretco Fashion en Modefabriek zich nu aansluiten bij de Digital Fashion Week combineren we de expertise van drie partijen: Modefabriek is een ster in het bieden van inspiratie tijdens haar fashion trade events, Euretco Fashion heeft de beste marktkennis en Fashion Cloud is de digitale vernieuwer in de sector. Gezamenlijk hebben we een enorm sterk netwerk van merken en retailers,” aldus Alies ter Kuile van Fashion Cloud.
De digitale beurs heeft een internationaal karakter. Ook Duitse inkooporganisaties nemen deel aan de beurs, zoals BTE Handelsverband Textil, Katag en Unitex. De nadruk ligt vooral op de Benelux en de DACH-landen, maar volgens Ter Kuile zijn er ook aanmeldingen uit andere Europese landen. In de komende week zal de Digital Fashion Week een eerste merkenlijst publiceren.
‘Prachtige kans’
Caroline Krouwels, creatief directeur Modefabriek, zegt in het persbericht: “Al bijna 25 jaar organiseren we twee keer per jaar hét fashion trade event van de Benelux. Via ons nieuwe B2B platform zetten we deze ervaring in om ook online alle mode-professionals met elkaar te verbinden. De Digital Fashion Week biedt ons daarnaast – in deze spannende tijden – een prachtige kans om ons netwerk van inspiratie te blijven voorzien door het leveren van content.”
Ook Jan Bongers, directeur Fashion Europe, EK/Euretco Fashion is enthousiast: “Op dit moment is iedereen in de industrie op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor samenwerking, zeker met het nieuwe inkoopseizoen in aantocht. De Digital Fashion Week is voor Euretco Fashion en haar leden een perfecte mogelijkheid om in contact te komen met merken en andere relevante content.”
Hoe werkt het?
Retailers kunnen zich gratis aanmelden. Eenmaal geregistreerd kun je je aanmelden voor zogenaamde brand sessions, je kunt langs bij digitale beursstands of je brengt een bezoek aan de Mainstream. Op al deze drie plekken kun je nieuwe collecties zien, trendpresentaties volgen en in contact treden met merken. Op je profielpagina vind je als retailer een overzicht van alle brand sessions waar je voor aangemeld hebt en alle merken waar je op bezoek wil. Je kunt afspraken inplannen met merken, privé chatten en zoeken op andere retailers die aanwezig zijn op de beurs.
Brand sessions
Voor de modemerken is er een aantal mogelijkheden om zichtbaar te zijn op de digitale modebeurs. Zo kunnen merken hun collectie presenteren in een ‘brand session’. Dit is een webinar van 20 minuten, waar inkopers zich voor kunnen aanmelden. In zo’n sessie kun je als merk je collectie live laten zien, of een van tevoren opgenomen stream tonen. Inkopers kunnen vragen stellen voia een chatfunctie. Je kunt zelf bepalen of jouw brand session open of gesloten is.
Virtuele stand
Daarnaast is het mogelijk om een virtuele stand te huren. Op deze plek kun je je collectie tonen, belangrijke informatie presenteren en direct in contact komen met de bezoekers van je digitale stand.
Mainstream
Geen mainstage maar een mainstream. In de Mainstreams is elke dag een gevarieerd programma te zien. Verschillende merken en partners presenteren in de Mainstream onder andere Trend Talks, Masterclasses en is er ook een Sportbreak.
Drie pakketten
Er is voor exposanten de keuze uit drie pakketten, die verschillen in het aantal brand sessions en plaatsen in de mainstream. Het goedkoopste pakket is er vanaf 1000 euro.
Leerzaam experiment
Over het waarom van de Digital Fashion Week zegt Ter Kuile: “We kregen van verschillende merken de vraag of wij iets gingen organiseren, er is toch wel behoefte aan een moment van overzicht, en we zijn het gewoon gaan doen. Het is ook geen evenement waar we geld aan verdienen.” Een vraag de toekomst van een Digital Fashion Week is dan ook lastig te beantwoorden volgens Ter Kuile. “We hebben geen idee of we dit over een half jaar nog een keer doen. Er zijn nu geen grote plannen. Het is ook de vraag of wij daar een rol in hebben. Voor nu is het een leerzaam experiment en leuk om te proberen.”