Nieuwe blik op retail: boek Karakters in Retail feestelijk gelanceerd
Beeld: TMO
Aan tafel zaten bekende namen als Nikkie Plessen (N Brands), Roland Kahn (AMERICA TODAY) en Guillaume Philibert Chin (Filling Pieces). Samen met de auteur spraken ze openhartig over hun ondernemersreis.
Nikkie Plessen, ooit gestart met een collectie van slechts 25 stuks, vertelde: “Het bouwen van een merk vond ik meteen veel spannender dan al die tv-klusjes. Dat kamertje waarin ik begon, was het begin van mijn droom.”
Roland Kahn bracht een andere kijk op leiderschap: “Je moet mensen durven stimuleren om buiten de lijntjes te kleuren. Echte vernieuwing ontstaat niet door alles volgens de regels te doen. Ik vind het een eer in dit lijstje te staan.”
Guillaume Philibert Chin benadrukte zijn missie: “Onze slogan ‘Bridge The Gap’ draait om verbinding. Ik wil een inclusieve wereld creëren waar stijlen en creativiteit samenkomen. Dat houdt me elke dag gemotiveerd.” Ook vertelt hij: “Ondernemen is 80% problemen oplossen. Vanuit mijn Surinaamse roots heb ik meegekregen dat het belangrijk is om hard te werken. Als je ergens wil komen, moet je doozetten. Je komt namelijk veel tegenslagen tegen.”
Hoe vinden de retailers het om ‘naast elkaar’ te staan? Nikki: “Ik vind het juist heel leuk om de andere verhalen te lezen, en daar weer van te leren!” Roland voegt daaraan toe: “Ik vind het een hele eer in dit lijstje te staan.” Guillaume: “Het is heel bijzonder om te zien dat meerdere Nederlandse merken de grens over gaan en daar zo succesvol zijn. Dat maakt me trots!”
Een kijkje achter de schermen van iconen in retail
Auteur Yvo van Regteren Altena lichtte toe: “Dit boek gaat niet alleen over mode en retail, maar vooral over de verhalen van de mensen erachter. Wie zijn de vernieuwers, waarin zijn ze uitgeblonken. Van familiebedrijven tot self made… Deze 12 karakters zijn ieder op hun manier succesvol en onderscheidend. Van personen die niet van publiciteit houden tot aan PR machines… Hun passie en visie maken de industrie zo uniek.”
Naast de verhalen van Plessen, Kahn en Chin, staan ook gevestigde namen zoals Ronald de Waal (WE Fashion) en Raymond Cloosterman (Rituals) in de schijnwerpers. Maar er is ook ruimte voor vernieuwers zoals Jason Denham (DENHAM) en Sharon Hilgers (My Jewellery).
Van een idee, een merk maken. Hoe doe je dat? Een advies aan de TMO studenten van Roland: “Jullie zijn de toekomst! Retail is detail, er zijn verschillende aspecten voor nodig! Ga zoeken waar jij zakelijk opgewonden van raakt, waar je warm van loopt…”
Nu te koop
Karakters in Retail biedt een mix van inspirerende verhalen, uitdagingen en lessen uit de Nederlandse retail. Het boek is vanaf nu verkrijgbaar voor €24,99 via boekhandels en online platforms zoals Bol.com en Managementboek.nl. Meer weten? Check www.karaktersinretail.nl.
Een must-read voor iedereen die zich wil laten inspireren door de gezichten achter succesvolle merken!