TOP

Nike tokeniseert schoenbezit op Ethereum volgens patent

Volgens een patent van 10 december 2019 is Nike van plan om het eigendom van exclusieve schoenen te symboliseren. Bij aankoop worden schoenen gekoppeld aan een unieke eigenaar, allemaal vastgelegd via blockchain-technologie, waar ook Qtum gebruik van maakt bijvoorbeeld. Het patent zegt dat eigenaren ook extra controle over hun schoenen krijgen, met de mogelijkheid om aangepaste schoenen te creëren die kunnen worden vervaardigd om een ​​tastbaar product te produceren. Het gaat hierbij gebruik maken van Ethereum, dus niet van de blockchaintechnologie van NANO coin

Nike, een van de grootste schoenenfabrikanten ter wereld, heeft in 2019 dus een patent gekregen om schoenen te symboliseren. Het patent is afkomstig van het US Patent and Trademark Office en zal gebruikmaken van de Ethereum-blockchain. Zo werkt het: wanneer schoenen worden gekocht, worden tokens ontgrendeld. Om deze ontgrendeling te vergemakkelijken, wordt een 10-cijferige schoenidentificatiecode gekoppeld aan een eigenaarsidentificatiecode, waardoor een eigenaar effectief aan de schoen wordt gekoppeld.

De tokens maken gebruik van de ERC 721 non-fungible token (NFT)-standaard. Alle ‘linking’ wordt vastgelegd op de Ethereum-blockchain. Volgens het octrooi: “Wanneer een consument een echt paar schoenen koopt, kan een digitale weergave van een show worden gegenereerd, gekoppeld aan de consument en een cryptografisch token toegewezen krijgen, waarbij de digitale schoen en het cryptografisch token samen een ‘CryptoKick’ vertegenwoordigen.”

Maar naast het aanduiden van het eigendom van schoenen, zal het patent een aantal andere functies mogelijk maken, wat ook het geval is als je investeert in de Cardano crypto. De NFT-tokens van Nike kunnen bepaalde ‘genotype’-informatie met betrekking tot elke schoen vastleggen, zoals kleuren, ontwerpen en verschillende stijlkenmerken. Het patent suggereert dat eigenaren een extra element van controle over hun schoenen krijgen. Eigenaren kunnen bijvoorbeeld limieten instellen voor het aantal klonen of kopieën dat kan worden geproduceerd. Ze kunnen ook rechten verlenen aan derden die schoenontwerpen kunnen mixen.

Net als bij CryptoKitties zullen eigenaren ook schoenen kunnen ‘fokken’ bij CryptoKicks. Dit proces zal feitelijke productiebeperkingen bevatten, waarbij eigendomsrechten in elke volgende generatie worden gekoppeld aan de originele schoen. Het octrooi luidt: “Met behulp van het digitale activum kan de koper het tastbare paar schoenen veilig verhandelen of verkopen, de digitale schoen verhandelen of verkopen, de digitale schoen opslaan in een cryptocurrency-portemonnee of een andere digitale blockchain-locker, de digitale schoen vermengen of “fokken” met een andere digitale schoen om “schoenafstammelingen” te creëren en, op basis van regels van acceptabele schoenmaakbaarheid, de nieuw gefokte schoennakomelingen op maat te laten maken als een nieuw, tastbaar paar schoenen.”

Nike’s overgang naar het tokeniseren van de schoenen van het wereldberoemde merk is waarschijnlijk een poging om namaak te bestrijden. Op markten over de hele wereld winnen luxe en exclusieve schoenen enorm aan populariteit, maar alsnog hebben ze veel concurrentie van bedrijven die de sneakers namaken en verkopen tegen een lagere prijs. In China meldde Nike desondanks bijvoorbeeld in september 2019 een stijging van de kwartaalomzet met 22 procent. Er zijn ook secundaire handelsplatforms voor schoenen ontwikkeld in China, waar kopers exclusieve schoenen kunnen kopen en deze met winst op een secundaire markt kunnen verkopen.