TOP

Oat wint tweede prijs bij Green Fashion Awards

Het Nederlandse schoenenmerk Oat heeft met hun volledig biologisch afbreekbare sneakers de tweede prijs gewonnen bij de Green Fashion Awards. De prijzen zijn een initiatief van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

De Green Fashion Awards is een wedstrijd voor ondernemers in de modeindustrie, voor particulieren (en teams) met een visie over hoe de toekomst van de mode eruit moet zien. Het doel is om talentvolle ondernemers te vinden, die een modebedrijf runnen met behoud van biodiversiteit.

Jury
De jury van de ontwerpwedstrijd bestond uit pionier in de duurzame mode Tony Tonnaer (Kings of Indigo), publiciste en modejournalist Georgette Koning (NRC Handelsblad, NRC.Next), senior bankier Manolo Marquez (ABN AMRO), deskundige in duurzaamheid Wijnand Broer (CREM), internationaal topmodel en oprichtster van Organice Your Life, Lonneke Engel en Paul Vetter van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Criteria
Tijdens het beoordelen van de ontwerpen is gekeken naar een aantal criteria, waaronder: het behoud van biodiversiteit, de commercialiteit van de ontwerpen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de winstbaarheid, innovativiteit en het niveau van designs.

Uit 180 internationale deelnemers werden acht finalisten gekozen: Oat, Elsien Gringhuis, Farrow&Tan, Gomes Esser Design, Non by Kim, Viral en Winde Rienstra. Alle finalisten moesten tijdens de AIFW twee duurzame ontwerpen op de catwalk presenteren. Modeontwerpster Elsien Gringhuis won de eerste prijs van 25.000,- euro.

Tweede prijs
De tweede prijs, een geldbedrag van 15.000 euro, ging naar Oat voor hun sneakercollectie. Oat combineert een clean ontwerp en biologisch afbreekbare materialen om sneakers te maken die er niet alleen goed uitzien, je kunt ze ook nog in de grond, het compost of het groen afval stoppen als ze oud zijn: ze zijn volledig afbreekbaar.

Jurylid Lonneke Engel: “Oat heeft een onderscheidende business-strategie waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen verweven is in het design. Ik zou de schoenen zelf zeker dragen!” Oat
Oat, werd in 2008 opgericht door product-ontwerper Christiaan Maats. Tijdens de catwalkshow met als thema ‘Saved from the garden of Eden’ werd een sneaker die geplant was in een witte kruiwagen voort geduwd door een schaars geklede Adam en Eva. Dit stond symbool voor het idee van een sneaker-collectie die gemaakt is van ‘al het goede dat moeder aarde te bieden heeft’.

De eerste Virgin-collectie van Oat voor mannen en vrouwen ligt dit voorjaar winkels in een beperkte genummerde oplage van 900 stuks in de Europese winkels.