TOP

Omzet Geox daalt naar 850 miljoen euro

De omzet van Geox daalde in 2010 met 2 procent naar 850 miljoen euro. Het bedrijf behaalde een winst van 132 miljoen euro, een daling van 20 procent ten opzichte van 168 miljoen euro in 2009.

In de tweede helft van 2010 was in alle markten een kleine omzetstijging te zien. Toch is de omzet van Geox over het gehele jaar in Europa, met uitzondering van thuismarkt Italië, gedaald met 6,3 procent naar 355,8 miljoen euro.

In Italië steeg in de tweede helft de omzet met 8 procent, in de rest van Europa met 6 procent en in Noord-Amerika met 11 procent. Wereldwijd steeg de omzet in de tweede helft met 17 procent. Italië blijft met 39 procent de belangrijkste afzetmarkt van het schoenenmerk.

Kleding
Ceo Marion Moretto Polegato van Geox geeft aan dat het bedrijf zich in 2010 meer is gaan richten op kleding. Hoewel de verkoop van schoenen over het hele jaar daalde met 5 procent, nam de verkoop van kleding toe met 20 procent. Dit zorgde voor een omzetstijging van 11 tot 14 procent in kleding. Moretto Polegato verwacht dat dit de komende vijf tot zes jaar met 50 procent zal toenemen.

Winkels
In 2010 daalde de omzet via groothandelaren met 10 procent naar 497 miljoen euro, de omzet uit eigen retailactiviteiten steeg met 13 procent naar 353 miljoen euro. “Er was een geleidelijke verschuiving te zien van het directe distributiekanaal naar verkoop via de eigen mono-brand stores,” aldus Moretto Polegato.

Geox sluit 2010 af met 1.039 eigen winkels, waarvan 787 franchisewinkels. Over het hele jaar kwamen er 117 nieuwe winkels bij en werden er 86 gesloten.