TOP

Parbleu breidt uit in Europa en lanceert vrouwencollectie

Het mannenschoenenmerk Parbleu Footwear is krap drie jaar oud, maar verovert nu al de Europese markt. Daarnaast breidt het merk ook nog eens uit met een vrouwencollectie. "Het is onze ambitie om hét smart casual footwear-merk van Europa te worden.”

In 2017 werd de eerste collectie van Parbleu Footwear
gelanceerd door oprichter Christiaan Berg. Het uitgangspunt: luxe en
tegelijkertijd betaalbare sneakers brengen ‘for bright heads‘. Berg richt zich
met zijn merk op mannen tussen de 25 en 50 jaar, hoogopgeleid, werkzaam in de
creatieve sector en interesse voor mode & lifestyle. Nu, drie jaar later,
heeft Parbleu Footwear ca. 40 verkooppunten en een eigen online winkel in
Nederland.

De nationale en internationale ambities om verdere groei te
realiseren zijn groot. Ondernemer Christiaan Berg: “Het is onze ambitie om
hét smart casual footwear-merk van Europa te worden met betaalbare maar zeer
kwalitatieve luxury sneakers, waarmee we ons primair richten op de moderne man
tussen de 25 en 50 jaar, die weet wat er in de wereld te koop is.” Nog geen
drie jaar naar de oprichting, breidt Parbleu Footwear uit naar Scandinavië en
het Verenigd Koninkrijk. En dat is niet het enige dat er verandert bij het
label.

Wat verandert er allemaal bij Parbleu Footwear?

“Allereerst heb ik de vertegenwoordiging van het merk overgedragen
aan Domano Fashion uit Naarden. De retailklanten bediende ik voorheen zelf,
maar dat werd te veel. Ik doe in principe alles zelf bij Parbleu Footwear en
was elk seizoen ruim twee maanden bezig met de verkoop. In die tijd staat de
ontwikkeling van het merk ook stil. Domano Fashion is onder andere al
vertegenwoordiger van mannenmodemerken als Corneliani, Borelli, Re-Hash en
Blauer. Zij kennen de hele markt en kunnen daarom ook het winkelportfolio voor
Parbleu uitbreiden.”

“Daarnaast gaat het merk ook internationaal. De distributie
wordt met ingang van 1 januari 2020 uitgebreid naar de Scandinavische landen
Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland, alsmede naar het Verenigd Koninkrijk.
Daarvoor sloot ik een overeenkomst met Goldfinch Agency uit Londen voor de
Engelse markt en Eggert Andersen Agency in Kopenhagen voor Scandinavië. Deze
twee agentschappen heb ik via-via leren kennen.”

Staan er nog meer landen op de planning voor een
uitbreiding?

“Ja zeker, ik zou heel graag in Duitsland aan de gang willen
gaan. Op de langere termijn staat Amerika op mijn wensenlijstje, maar dat is
allemaal wel wat ingewikkelder. Engeland was dat al, met de Brexit die voor de
deur staat.”

Je breidt Parbleu Footwear ook uit met een
vrouwencollectie, hoe is dat ontstaan?

“In de pop-upstore in Amsterdam kwamen er doordeweeks
voornamelijk vrouwen winkelen. Zij stelden mij heel vaak de vraag of we ook
vrouwenschoenen verkochten. Als je dat een paar honderd keer hoort, ga je toch
nadenken of het niet slim is om daar ook wat mee te doen. Vorig seizoen zijn we
heel rustig begonnen met de verkoop van twee modellen. Eén wat extremer model runner
met een dikke Vibram zool en een basisrunner in verschillende poedertinten. Dat
ging eigenlijk heel goed. Nu liggen de schoenen bij vier zaken, twee
schoenenwinkels en twee modewinkels voor zomer 2020.”

Ben je ook al bezig met duurzaamheid?

“Absoluut. Het feit dat wij Europees produceren maakt onze
footprint al een stuk kleiner ten opzichte van andere merken. Momenteel ligt
daar ook de focus op qua duurzaamheid; een duurzame manier van werken. De
mensen die in dienst zijn voor Parbleu krijgen allemaal goed betaald en werken
onder goede omstandigheden. Op termijn wil ik nog verder kijken naar hoe ik
duurzamer te werk kan gaan, maar eerst wil ik het merk sterk neerzetten.”

Sta je nog op beurzen dit seizoen?

“In overleg met mijn agent heb ik besloten om dit jaar geen
beurs te doen. Het merk is eigenlijk nog wat te klein om naar Gallery Shoes te
gaan, en ik heb nog geen vertegenwoordiging in Duitsland. In Nederland bereiken
we de klanten die we willen bereiken, dus daar zitten we voorlopig ook goed.”