TOP

Trendwatcher Adjiedj Bakas presenteert trends 2012

De wereldeconomie krimpt, de mode is kleurrijk, de Twittiquette is in opkomst en er is ruimte voor nieuw ondernemerschap. Dit meldt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn trendrapport 2012: "Slimmeriken zullen prima verdienen aan de crisisjaren."

Wat brengt de toekomst ons? Het blijft koffiedik kijken maar trendwatcher Adjiedj Bakas waagt toch de gok. In zijn trendrapport voor 2012 noteert hij een aantal opmerkelijke vooruitblikken over 2012. Zo geeft hij aan dat de erosie van de euro doorgaat. “Grote dingen in de wereld eindigen niet met één grote klap, maar bloeden langzaam dood. Dat geldt ook voor de euro. In de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw, toen deze muntunie door politici werd voorbereid, pleitte vrijwel geen enkele econoom ervoor – het was een puur politiek project. Het moest Europa samenbrengen, maar fungeert nu als splijtzwam.”

De munt is volgens de trendwatcher maar tijdelijk te redden: “Deze is afhankelijk gemaakt van China, dat deze mooie onderhandelingspositie goed zal gebruiken: vrijwel iedere importbeperking voor Chinese spullen verdwijnt vanaf 2012. Alleen als de huidige Europese democratieën worden ingeruild voor het model van de ‘Chinese democratie’ is de muntunie nog te redden, maar uiteindelijk zal de euro doodbloeden.”

Klein is het nieuwe groot
Klein wordt het nieuwe groot, multinationals keren terug naar de thuismarkt. “Voor veel mensen is de wereld te groot en te ingewikkeld geworden en gaan weer met gelijkgestemden dorpjes vormen.” In steeds meer gemeenten komen stadswerkplaatsen, de informele economie krijgt een boost en er worden nieuwe pogingen gedaan om lokale valuta te introduceren, voorspelt Bakas.

VOC
Economisch nationalisme zet door en banken krijgen het weer moeilijker na een betrekkelijk rustig 2011. “Hoewel de Occupy-beweging niet zo veel voorstelt als de media ervan maken, is er wel veel woede jegens banken. De eerste banken worden rond februari, maart 2012 in brand gestoken.” Verder meldt hij in het rapport dat beurshandelaren in grote financiële wereldcentra als New York, Frankfurt en Londen in de publieke opinie op één hoop worden gegooid met de doorgaans saaie Nederlandse bankiers. “Er is een offensief van Nederlandse bankiers nodig. ING-bestuurder Hans van der Noordaa pleit voor het creëren van nieuwe werkgelegenheid, onder andere via een Groen Deltaplan en binnen ABN Amro gaan geluiden op om als nazaat van de VOC weer met kracht te gaan focussen op ondernemerschap.”

Twittiquette
Er komen nieuwe afspraken over Twitter-gebruik, en daar komt een nieuwe etiquette voor: de twittiquette. Bij de laatste verkiezingen voor het burgemeesterschap van Amsterdam moesten de raadsleden vooraf hun smartphones inleveren, zodat de verkiezing ultravertrouwelijk kon plaatsvinden, zonder dat raadsleden via sms of Twitter contact konden hebben met mensen buiten de gemeenteraad. Dergelijke maatregelen zullen in de toekomst vaker voorkomen. In het bedrijfsleven raakt twitteren concurrentiegevoelig en wordt het aan banden gelegd.

Internetcriminaliteit
Internetcriminaliteit neemt schrikbarend toe en dwingt burgers ertoe bewuster om te gaan met informatie. Het onderscheid tussen privaat en publiek, en tussen het echte leven en het virtuele of digitale leven, vervaagt verder. Ook conflicten tussen staten worden niet meer zozeer uitgevochten via conventionele oorlogen, maar door digitale oorlogsvoering, waarbij het toebrengen van economische schade en de grootschalige ontregeling van het dagelijks leven een doel wordt. Burgers krijgen daarbij steeds beter in de gaten dat strafbare feiten op internet net zo zwaar wegen als die in het ‘echte’ leven. Een dreig-tweet is voor de politie even ernstig als een bedreiging geuit op straat. De virtuele wereld en het digitale leven worden steeds gelijkwaardiger aan de gewone wereld en het gewone leven.

Crisismode
De crisis zet nog even door in 2012, dus draait mode om kwaliteit. Om ons niet in een depressie te doen geraken, zien we veel kleuren bij zowel mannen als vrouwen. Zo wordt blauw nog blauwer. Heel veel kleur zien we ook in riemen en schoenen, inclusief pasteltinten en softe tonen in nubuck en andere zachtere materialen. Er is een tendens naar smallere riemen (3,5 cm) waarneembaar; wellicht komt zelfs de gouden gesp weer terug.

Ecomode
De natuur blijft een grote inspiratiebron voor de zomercollecties en je ziet ook veel invloeden uit het Verre Oosten en Afrika. Afrikaanse en dierenprints (zoals slangen, luipaard, zebra), maar ook dierenafbeeldingen zelf doen het goed in 2012. Net als in food zien we in de mode een verbondenheid van mens en natuur. Deze ecostijl zien we terug in ‘dierlijke’ materialen als wol, (nep)bont en technieken uit grootmoeders tijd (breien en haken). Duurzaamheid (in de letterlijke betekenis) wordt een thema om mensen over de streep te trekken.

Pochet is de nieuwe stropdas
De details in hemden verdwijnen alweer. Jasjes worden korter en vierkanter. Nog even en de schoudervulling komt terug. Stoer en verfijnd strijden in het straatbeeld om de winst. Knopen zijn de nieuwe feature en de pochet is de nieuwe das. De ‘broken suit’ zet door, waardoor je van een pak het jasje ook kan combineren met een moleskine-, spijker- of flannelbroek. Langzaamaan komen ook de grijze pakken weer terug. Het bankpak (krijtstreep) blijft nog een no-go in 2012 en het gilet zet nu echt door.

Personal branding 
Winkels vechten om de klant. Collectioneurs gaan het winnen en personal branding wordt belangrijker (niet alleen voor het groeiende aantal ZZP’ers, maar ook voor andere carrièremakers). We gaan in 2012 van een transactie- naar een relatie-economie. Klanten zijn ambassadeurs en winkels moeten meer leveren dan alleen producten.