TOP

Tv-campagne moet pinnen in de modebranche promoten

Schoenen- en kledingwinkels zijn een televisiecampagne gestart om pinbetalingen bij consumenten te promoten. Het tv-spotje is tot en met 9 mei te zien op verschillende nationale televisiezenders.

Currence, eigenaar van het pinsysteem, is verantwoordelijk voor de ‘Klein bedrag? Pinnen mag’-reclame. De schoenen- en kledingbranche heeft voorkeur voor het pinnen in plaats van contante betalingen, omdat het sneller en veiliger werkt.

“We pakken het pinnen in Nederland massamediaal aan, maar in fases”, vertelt Margot Savelkoul van de Stichting Efficient Betalen. “Voor elke branche maken we een mini-commercial en nu is dat voor de mode. De reclame zal drie weken op de buis te zien zijn. In de modebranche wordt overigens veel gepind, maar kleine bedragen worden vaak contant betaald en eigenlijk moeten die kleine bedragen ook gepind worden.”

Wil je bij me pinnen?
Aandacht vragen voor het pinnen op de winkelvloer helpt ook. Uit onderzoek blijkt dat klanten pas bij de kassa beslissen hoe ze willen betalen. Als de verkoopmedewerker vraagt of klanten wil pinnen, doen zij dat ook vaak. “Klanten generen zich om kleine bedragen te pinnen en winkelmedewerkers vinden het vervelend om er naar te vragen”, zegt Savelkoul.

Daarom wil de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen ook winkelmedewerkers over pinnen informeren. Er is een speciale internetsite ontwikkelt met informatie en spelletjes. Winkelmedewerkers kunnen online oefenen met de vraag ‘Wilt u bij me pinnen?’. Deelnemers met het beste resultaat maken kans op een iPod.

Pinnen steeds populairder
In 2009 werd er 1,945 miljard keer gepind. Dit is een stijging van 10 procent vergeleken met 2008. Met de nieuwe landelijke campagne ‘Wil je bij me pinnen?’ hoopt de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen dat consumenten dit jaar nog vaker voor pinbetalingen kiezen en dat het record opnieuw wordt verbroken.