TOP

‘Zelfstandige schoenenzaken verkiezen social media boven een eigen website’

Ruim 83 procent van de zelfstandige schoenenzaken is momenteel actief op social media. Het aandeel schoenenzaken met een eigen website bedraagt 76 procent. Daarmee maken meer schoenenzaken momenteel het gebruik van social media dan van een eigen website. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam onder circa 150 zelfstandige schoenenzaken.

Op termijn verwacht 98 procent van alle zelfstandige schoenenzaken een eigen website te hebben. Vooral kleinere schoenenzaken met minder dan vier medewerkers hebben relatief nog vaak geen website: 68 procent. Van de schoenenzaken met meer dan vier medewerkers had medio 2013 circa 85 procent een eigen website. Tijdgebrek (29 procent) wordt door zelfstandige schoendetaillisten vaak als reden genoemd waarom zij nog geen website hebben. Daarnaast geeft 42 procent van de schoenenzaken zonder website aan dat zij deze momenteel aan het ontwikkelen zijn.

Webshop
In 2013 had circa een derde (32 procent) van de zelfstandige schoenenzaken een webshop. Bij ruim vier op de tien schoenenzaken met een webshop bedroeg de online omzet meer dan 15 procent van de totale omzet. Daarnaast is 58 (zeer) tevreden over de omzetontwikkeling van de webshop. Schoenenzaken met een webshop zagen in 2012 vaker hun omzet stijgen dan schoenenwinkels die nog niet aan online verkoop doen.

Social media
Facebook is de meest populaire social media site onder deze schoenenzaken (83 procent), op ruime afstand gevolgd door Twitter (25 procent). De meerderheid van de schoenenzaken is korter dan twee jaar actief op social media. De helft van de schoenenzaken (51 procent) is tevreden over het aantal personen dat zij via hun social media account(s) aan zich weten te binden. Minder tevreden zijn zij over de ontwikkeling van het aantal bezoekers dat via social media op de website van het bedrijf terecht is gekomen (lead generation).

Over het onderzoek
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in het kader van de minor Marketing Tomorrow van de opleiding Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het onderzoek is opgezet en begeleid door het lectoraat Online Ondernemen van de HvA. Studenten van de minor hebben een door het lectoraat ontwikkelde schriftelijke enquête naar de ‘Online Readiness’ van bedrijven afgenomen bij circa 150 zelfstandige schoenenzaken in de periode 4 tot en met 25 september 2013.

Lees hier het volledige onderzoek Online Readiness Schoenenzaken 2013