TOP

4 nuttige tips voor een betere Facebook-pagina *

Een Brits consultancybureau voor e-commerce bekeek 50 Facebook-pagina's van onder andere mode- en schoenenretailers. Wat doen ze goed en wat niet. Wij zetten aan de hand van dat onderzoek vier simpele tips op een rij. Hoe kun je als moderetailer meer halen uit je Facebook-pagina?

Het Britse consultancybureau voor multichannel e-commerce Practicology onderzocht 50 Facebook-pagina’s van onder meer mode- en schoenenretailers. Halen zij wel genoeg uit hun pagina? Reageren ze snel op vragen van klanten? De bevindingen staan in de Facebook Benchmarking For Retailers 2016. We zetten een aantal eenvoudige doch leerzame tips op een rij.

De uitkomsten lijken wellicht no-brainers, maar uit het onderzoek blijkt dat een hoop retailers toch niet het maximale uit hun pagina op Facebook halen. Vaak start een retailer vol goede moed, maar de pagina consequent bijhouden is soms lastiger. Hieronder 4 tips voor de beginnende Facebooker of voor de retailer die wel weer een kleine stimulans kan gebruiken.

 

Tip 1: Werk je omslagfoto bij

Zorg voor een goede en actuele omslagfoto. Sommige retailers passen met de feestdagen hun omslagfoto aan, maar veranderen dit niet terug na 1 januari. Zo zie je bij sommige retailers in februari nog steeds een kerstboom. Een paar suggesties… Is de nieuwe collectie binnen en verhangen? Maak een foto van je winkel en gebruik die. Of kies een mooi campagnebeeld van een merk en plaats dat als omslagfoto. Zorg voor een algemene foto die je altijd kunt gebruiken.

Actie: Klik links bovenaan je omslagfoto en kies voor Omslagfoto wijzigen. Bekijk hier de afmetingen voor de omslagfoto en je profielfoto.

Facebook Omslagfoto Wijzigen

 

Tip 2: Werk je contact-informatie bij

Zorg dat de contactinformatie op je Facebook-pagina volledig en up-to-date is. Waar is jouw winkel te vinden? Wat is je telefoonnummer en je e-mailadres? Wat zijn je openingstijden?

Actie: Klik op Info en vervolgens op Pagina-informatie. Vul daar alle gegeven zoveel mogelijk aan.

Facebook Pagina-informatie

Tip 3: Reageer snel

Consumenten zien Facebook steeds meer als een kanaal om retailers te benaderen met vragen. Zorg dat je daarop bent ingesteld. Als een potentiële klant een vraag stelt, probeer dan zo snel mogelijk te reageren. Plan bijvoorbeeld een vast moment in dat je de vragen beantwoord. Hou het positief, ook al zeurt de consument over iets onzinnigs. Begin je antwoord met: bedankt voor je bericht. Als iets niet mogelijk is, denk actief mee en kom met een alternatief. 

Actie: Reageer binnen maximaal 24 uur op berichten. Het zijn in feite klantbezoeken die uiteindelijk tot conversie kunnen leiden. Gebruik de naam van de consument, en gebruik je eigen naam in de afsluiting.

 

Tip 4: Plaats een actieknop

Sinds een jaar kun je op je omslagfoto ook een zogenaamde actieknop plaatsen. Onder deze knop kun je bijvoorbeeld het webadres van je webshop zetten, of een link naar de nieuwe collectie. 

Actie: Ga naar de knop ‘Aanzet tot actie maken`. Daar kun je kiezen uit een lijst met acties, zoals Nu bellen, Contact met ons opnemen of Bericht versturen. Je kunt verschillende acties plaatsen voor computers, iPhone en Android.

Facebook CallToAction-knop

 

Bonustip: Geen kusjes

Uit het onderzoek bleek dat 4 van de 50 retailers hun antwoord op een bericht van een consument afsloten met ‘xxx’. Wellicht overbodig, maar doe dat niet. Het komt niet erg professioneel over.

Actie: geef alleen kusjes aan je geliefden, zoals partners, kinderen, familie, goede vrienden en eventuele buitenechtelijke escapades.