75 kaarsjes: Van Drunen Schoenfabriek viert platina jubileum van Durea
Foto’s: Durea/Van Drunen Schoenfabriek
Wie het hoofdkantoor van Van Drunen Schoenfabriek aanstaande maandag (16 januari) wil bereiken, kan beter een andere dag uitkiezen. Het team zet die dag de bloemetjes buiten ter ere van het 75-jarig jubileum van hun merk Durea. Ook de rest van het jaar staan er festiviteiten op de planning. Van Drunen Schoenfabriek organiseert in mei een Durea-dag voor dealers van het merk en heeft voor consumenten – de fans, en daar zijn er veel van – het hele jaar door acties.
Schoenmakers sinds 1913
De familie Van Drunen maakt al sinds 1913 schoenen in Drunen, een dorp in De Langstraat – het hart van de vroegere Nederlandse schoenenindustrie. En hoewel de productie ruim twintig jaar geleden naar India en Tunesië is verplaatst, rollen er in Brabant nog altijd schoenen van de band. Van Drunen Schoenfabriek ontwerpt, ontwikkelt en produceert de samplecollecties van Durea en het ‘jongere broertje’ Gijs op het hoofdkantoor. Onder de naam Van Drunen Orthopedie worden hier ook semi-orthopedische schoenen gemaakt, voor mensen met serieuze voetproblemen als aangeboren voetafwijkingen, reuma of diabetes (tekst gaat verder onder foto’s).
Nieuwe naam
Durea ziet het in 1948 het levenslicht, kort na de Tweede Wereldoorlog. Petrus van Drunen treedt als tweede generatie in de voetsporen van zijn vader Gijsbertus, de grondlegger van de schoenenfabriek, en gaat zich na de oorlog onder een nieuwe merknaam toeleggen op de productie van vrouwenschoenen. Liever was hij onder de familienaam gaan ondernemen, maar die blijkt al in gebruik door een ander bedrijf. Zijn kleinkinderen – de broers en neven Piet, Peter, Kees en Karel – besluiten bij de overname in 1984 om met Durea sterker op pasvorm te gaan focussen. Ze voorzien alle schoenen van een uitneembaar voetbed en gaan de collecties in meerdere wijdtematen uitbrengen.
Vijfde generatie
De kennis over schoenen en voeten wordt al meer dan honderd jaar van generatie op generatie doorgegeven, tot het punt dat Maarten en Remco van Drunen nu als vijfde generatie de scepter zwaaien. De broers zijn samen met algemeen directeur Gerard-Jan van Blokland eigenaar van het familiebedrijf. Met hun komst breidt het bedrijf in 2014 uit met mannenschoenenmerk Gijs en in 2018 met het hippere vrouwenschoenenmerk Lerora, al bestaat dit laatste label inmiddels niet meer. En met de introductie van de nieuwe BV ‘Van Drunen Schoenfabriek’ wordt de familienaam eind 2015 dan toch terug in het bedrijf gebracht.
Meer lezen? In de komende editie van Schoenvisie verschijnt een groot interview met Van Drunen Schoenfabriek. Maarten en Remco van Drunen en Gerard-Jan van Blokland blikken terug op de 110-jarige historie van het familiebedrijf en gaan dieper in op de toekomststrategie, waarin digitalisering en duurzaamheid een grote rol spelen. Je leest het vanaf 27 januari 2023 in het magazine. Schoenvisie ook ontvangen? Kijk hier voor alle mogelijkheden.