TOP

Van Drunen Schoenfabriek lanceert derde merk: ‘Met Lerora zijn we uit onze comfortzone gestapt’

‘One event you don’t want to miss’, zo kondigde Van Drunen Schoenfabriek hun evenement in het Haagse poppodium Paard vooraf aan. Gisteren werd duidelijk waar het Brabantse familiebedrijf het afgelopen jaar mee bezig is geweest: het opzetten van een nieuw modeschoenenmerk, Lerora.

Zo’n 150 winkeliers zijn op maandag 9 juli 2018 naar poppodium Paard in Den Haag afgereisd, nieuwsgierig naar wat Van Drunen Schoenfabriek (bekend van de merken Durea en Gijs) gaat laten zien. Sommigen zijn zelfs speciaal vanaf hun Nederlandse vakantieadres gekomen. Wat er gaat gebeuren weten de aanwezigen niet, wel dat het ‘absoluut de moeite waard’ zal zijn.

Paard van Troje

Vanaf het podium waar ook grootheden als Mick Jagger (in 1982), Prince (in 1988) en Pearl Jam (in 1992) optraden, spreekt algemeen directeur Gerard-Jan van Blokland het publiek toe. Hij moet omhoog kijken; de bezoekers kijken toe vanaf de hoger gelegen balkons. De naam van de poptempel – oorspronkelijk ’t Paard van Troje – verwijst naar de Griekse mythe over Troje. Na een beleg van tien jaar slaagden de Grieken erin om de stad binnen te dringen, door zich te verstoppen in een reusachtig houten paard. Van Blokland: “Net als de Grieken zochten wij ook een originele manier om de schoenenbranche binnen te komen.”

Lerora-6 Lerora-1

Van hot naar her

Achter de schermen werkte het Brabantse familiebedrijf namelijk een jaar lang aan de lancering van hun derde schoenenmerk, Lerora. De naam verwijst naar de zesde generatie Van Drunen: Anne-Lene, Roos en Mira. Het zijn de dochters van de huidige generatie. In een introductievideo maken de aanwezigen kennis met de Lerora-vrouw, of eigenlijk: vrouwen. De film volgt een dag uit het leven van drie personages – een zakenvrouw, yoga-instructeur en creatieveling – die de hele dag van hot naar her rennen. Eerst sporten, daarna naar werk, tussendoor boodschappen en aan het eind van de dag een afspraak met vriendinnen. Momenten die met de smartphone worden vastgelegd. Leuk: het videoscherm ligt op de vloer. De aanwezigen moeten naar beneden kijken, wat hetzelfde effect geeft als het checken van je telefoon.

Schouders eronder

Lerora wil voor ieder moment van de dag een passende schoen bieden. De collectie bestaat uit sneakers, sandalen, mid-heels en veterschoenen (in ‘college’-stijl) in frisse kleuren. Opvallend zijn gele, neonroze en metallic kleuraccenten en de ‘dad sneakers’ met dikke zool. “We richten ons op vrouwen (30-50 jaar) die midden in het leven staan”, vertelt Remco van Drunen, technical & creative product developer bij Van Drunen Schoenfabriek. “We merkten dat er vanuit de consument, en dus ook vanuit de winkelier, steeds meer vraag kwam naar jonge en vlotte schoenen in verschillende wijdtematen. We zochten al een tijdje naar een manier om daarop in te spelen, maar wilden dat niet onder de vlag van Durea doen. Een jaar geleden hebben we gezegd: oké, we zetten de schouders eronder en zetten er een projectteam op. Wat meespeelde in die beslissing, is dat er in dat segment een aantal spelers weggevallen was.”

Zonder Durea-bril

Dat projectteam bestaat uit drie man: Remco van Drunen, shoe & brand designer Janine van den Bosch en vertegenwoordiger Michael van den Hoven. Van den Bosch en van den Hoven zijn nieuw bij het bedrijf. “We willen niet het risico lopen het project door een Durea-bril te bekijken”, legt Van Drunen uit. “Daarom hebben we bewust nieuwe mensen aangetrokken.”

Van den Bosch voegt toe: “Bij Durea staat de pasvorm op één, bij Lerora de looks. Dit keer namen we de eindgebruiker als uitgangspunt: wie is ze, wat draagt ze en hoe kunnen we daar invulling aan geven? De eerste schetsen zijn – voor ons dan – relatief laat in het proces op tafel gekomen.” Voor het Brabantse familiebedrijf was die manier van werken even wennen. Heel goed, vindt Van Drunen. “Het moet ook wennen zijn. Dat is wat we wilden, uit onze comfortzone stappen.”

Lerora-9

Op zichzelf staand merk

Als je iets nieuws doet, moet je dat ook meteen goed neerzetten. Vandaar ook de keuze voor een lancering in het Paard. “Lerora moest uit de Langstraat weg”, knikt algemeen directeur Gerard-Jan van Blokland. “We willen dit echt op een andere manier naar de retailer en consument communiceren.”

Wat ze van het aankomende inkoopseizoen verwachten? “Ik kan je alleen maar vertellen wat ik hoop”, zegt hij. “Dat de presentatie een mooie indruk heeft gegeven van wat we per 13 augustus in de nieuwe showroom (250/rood, niveau 1) aanbieden in Cast, en dat winkeliers er enthousiast over zijn. Verder hopen we dat inkopers het onderscheid zien tussen Lerora en Durea. Lerora is niet de jongere lijn van Durea, het is een op zichzelf staand merk onder de vlag van Van Drunen Schoenfabriek.”

Bekijk hier alle  foto’s van de lancering:

Lerora-3

Lerora-8

Lerora-4

Lerora-7 Lerora-10

Lerora-5

Foto’s: Mees van den Ekart