De Q Fit webshop: Van Q Fit, vóór de dealer
Het is Jeroen van Scherrenburg al heel lang een doorn in het oog: schoenenmerken die hun voorraad bij Amazon of Zalando aanbieden, daarnaast een eigen webshop hebben en ook nog eens via de detaillist hun merk verkopen. Op deze manier wil hij zelf de merken van QTC Footwear niet verkopen. “De detaillist heeft de merken nota bene opgebouwd, soms al tientallen jaren lang, en is nu als laatste aan de beurt. Dat vind ik niet kunnen, je moet als merk een keuze maken. Wij kiezen ervoor om pal naast de winkelier te staan”, zegt Jeroen van Scherrenburg, die andere merken graag wil oproepen hetzelfde te doen. “Nederlandse merken die geen eigen webshop voeren, kunnen zich bij ons aansluiten en ons concept gebruiken. Ik hoor graag van ze, want samen ben je veel sterker voor de dealer.”
Webshop
Een manier waarop QTC Footwear zijn product verkoopt, is door de webshop. Deze is ontwikkeld door de leverancier, maar bedoeld voor de dealers. Het werkt als volgt: Een klant doet in de webshop een aankoop waarbij zijn of haar postcode wordt gekoppeld aan het dichtstbijzijnde verkooppunt. Hier kan de aankoop worden opgehaald of de klant kan kiezen voor thuisbezorging. De verkoopprijs, gelijk aan die op het prijskaartje in de winkel, komt rechtstreeks op de rekening van de detaillist terecht. Hoeft deze dan helemaal niets te doen? Dealer worden, meer is er niet voor nodig.
Reset-moment na lockdown
Het idee om op deze manier de schoenen te verkopen is niet nieuw. Er werd al drie jaar aan het concept gesleuteld, maar in tijden als deze waarin iedereen de gevolgen van de lockdown ondervindt, kan dit voor de schoendetaillist het overwegen waard zijn. De Q Fit webshop heeft de detaillisten immers omzet gebracht terwijl de winkel gesloten was. Jeroen van Scherrenburg: “Dit is voor veel dealers een reset-moment. Een moment om naar de toekomst te kijken, je af te vragen met welke merken en leveranciers je verder wilt en met wie je het sámen kunt doen. Het samen doen met merken die kiezen voor de detaillist. Dat is nu heel belangrijk.”
QTC Footwear werkt met vergelijkbare webshops voor alle merken die het voert. Het gaat om de drie lijnen van het Q Fit label, Home, Soft Comfort en Bio Line. De comfortabele, hippe pantoffels zijn er voor mannen en vrouwen, handgemaakt en in modieuze uitvoeringen. Daarnaast is QTC Footwear al zo’n twintig jaar actief met verbandschoenen die door de dealers worden verkocht en daarnaast via de bijbehorende website
Herrezen
Naast de webshop is er op dit moment nog een voordeel van de Q Fit homeshoes van QTC Footwear: Nu veel mensen thuis werken en door lockdown en avondklok aan huis zijn gekluisterd, is de behoefte aan pantoffels groter dan ooit. Waar de pantoffel in veel winkels normaal gesproken een ‘ondergeschoven kindje’ is, is deze nu herrezen. Van de verschillende soorten schoenen die er zijn, laat namelijk alleen de pantoffel goede verkoopcijfers zien, zo blijkt uit recent onderzoek. Met de uitgebreide en volwaardige collectie van Q Fit, dat al vijf jaar is gespecialiseerd in pantoffels, biedt het onderscheidende merk dus alles waar op dit moment én in de toekomst behoefte aan zal zijn.
De collectie van Q Fit in het echt bekijken? Dat kan vanaf maandag 1 februari in het Schoenencentrum. Hier is QTC Footwear voortaan te vinden in de nieuwe stand 225.
Info: www.homeshoes.nl / 085-4875676