TOP

Een gedegen inkoopstrategie met ondersteuning van ANWR-Garant

Elk seizoen start met een gedegen inkoopstrategie. Leden van retailservice-organisatie ANWR-Garant hebben hierbij net even een stapje voor. Door inspirerende trendpresentaties, inkoop- en klankbordmomenten met collega-ondernemers en interessante kortingsvoordelen.

Een goed doordachte voorbereiding is essentieel voor een geslaagd inkoopseizoen en uiteindelijk een succesvolle doorverkoop. Bij ANWR-Garant zijn ze hier volledig van doordrongen, dus fungeert de retailservice-organisatie als betrokken partner door leden op diverse vlakken bij te staan. Om vooruit te kunnen kijken, kijkt ANWR-Garant allereerst achteruit. “We analyseren welke modellen, stijlen, vormen, merken en kleuren het afgelopen seizoen en voorgaande jaar goed hebben verkocht in de winkels en online, en welke minder”, vertelt Mark Eikhoudt, conceptmanager bij de organisatie. “Wat ook helpt is dat we vroegtijdig in contact zijn met leveranciers, waardoor we voor de start van de inkoop al een sterk beeld hebben van de trends en ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen. Wij doen op meerdere gebieden voorwerk, wat een mooie ondersteuning kan zijn voor drukbezette ondernemers. Op basis van al deze criteria selecteren we producten voor het nieuwe seizoen.”

Speciale condities

Gezamenlijke inkoopmomenten – zowel fysiek als online – vormen een interessante pijler binnen ANWR-Garant. De eerste inkoopmogelijkheid is de Vroegkoop-collectie, waarbij de retailservice-organisatie de mogelijkheid biedt om de beste modellen van vorig seizoen nogmaals in te kopen. Deze artikelen van een geselecteerd aantal merken zijn door leden online te orderen, met een hoge basiskorting. Eikhoudt: “De bewezen successen van deze items in combinatie met de speciale condities maken dit Vroegkoop-aanbod de moeite van het bekijken waard.” Door het seizoen worden er meer inkoopgerichte activiteiten georganiseerd. Waaronder het Trend Event, waarbij een gerenommeerde trendforecaster de nieuwste trends presenteert en op een praktische manier duidt. Tegelijkertijd presenteren merken schoenmodellen die direct aansluiten bij deze trendgevoelige ontwikkelingen. Verder speelt ANWR-Garant in op de groeiende vraag naar meer gesegmenteerde beurzen, zoals Kids, Comfort, Accessoires en Fashion, waarbij bijvoorbeeld leveranciers uit het modesegment in de showroom van ANWR-Garant exposeren. 

Waardevolle toevoeging

Uiteraard ligt de focus tijdens het inkoopseizoen op het samenstellen van het perfecte assortiment. Daarnaast wil de retailservice-organisatie de komende periode meer aandacht geven aan andere belangrijke ondernemersbehoeften. Nieuw is dat dit seizoen enkele events gecombineerd worden met een netwerklunch. “Hierbij nodigen we retailers uit om in een gemoedelijke setting samen te sparren”, legt Eikhoudt uit. “We merken dat als retailers bij elkaar zijn, ze het fijn vinden om te klankborden en ervaringen uit te wisselen. Wij bieden ze graag dit platform, omdat we denken dat het delen van kennis en ervaringen een waardevolle en relevante toevoeging kan zijn.” ANWR-Garant ziet hier meer toekomst in en werkt aan meer events, waarbij inkoopmomenten worden gecombineerd met netwerk- en inspirerende gastsessies. Zo zijn er wandeldagen, regio-meetings, een ledenreis, young professional meetings en wordt ook de algemene ledenvergadering gecombineerd met activiteiten om samen over de business te sparren. 

Krachtenbundeling

Sowieso ziet de organisatie de pluspunten in van krachtenbundeling. Onder andere in het contact met leveranciers. Door het volume van ANWR-Garant kan het serieuze inkoopkortingen bieden. Daarvoor hebben zij natuurlijk wel de achterban van leden nodig. De sterke onderhandelingspositie brengt dan ook andere voordelen met zich mee, zoals marketingbijdragen die de doorverkoop en het rendement kunnen stimuleren. Deze worden altijd gekoppeld aan de online platformen zoals Topshoe.nl, Podolinea.nl en de circa 35 retailerwebshops die door ANWR-Garant beheerd worden. Merkcampagnes met Xsensible en Rohde, die ondersteund worden door diverse marketinguitingen, hebben zich inmiddels bewezen. Eikhoudt: “Naar aanleiding hiervan starten we nu met een tiental merken, waarbij de verkoop in de winkel een boost gaat krijgen via online uitingen, POS-materiaal en social mediacampagnes.”

Info: anwr-garant.nl, mark.eikhoudt@anwr-garant.nl