TOP

Capsule wardrobe: antwoord op fast fashion?

Steeds meer mensen en merken zijn klaar met fast fashion. De vergelijking met fast food is gemakkelijk gemaakt: het is voor korte tijd leuk en aardig, maar laat je uiteindelijk vooral onverzadigd achter. Vervolgens heb je alsnog niks om aan te trekken, en is het slecht voor het milieu en arbeiders.

Er zijn talloze redenen om duurzamere kleding te kopen – voor de rest van de wereld, en om het jezelf makkelijker te maken.

Merk je dat klanten steeds minder ‘iets speciaals’ kopen, maar eerder op zoek zijn naar een jeans die eindelijk eens echt goed past en jaren meegaat? Laat dan zien wat capsule wardrobes voor ze kunnen betekenen. Ontdek wat dit concept is, en hoe ook jij als ondernemer hier je voordeel uit kunt halen.

Wat je moet weten over capsule wardrobes

Het concept van een Capsule Wardrobe berust op het idee dat je slechts een beperkte selectie kledingitems nodig hebt. In je wardrobe zitten alleen onmisbare items die makkelijk met elkaar te combineren zijn. Less is more staat dus centraal.

In een capsule wardrobe zitten alleen items die essentieel zijn. Qua kleuren ga je voor items die je goed met elkaar kunt combineren, en pasvormen die op elkaar aansluiten.

Hoe lang gaat een capsule wardrobe mee?

Je kunt een capsule wardrobe per seizoen, halfjaar of jaar opstellen. Het idee erachter is dat je minder moeite hoeft te doen en minder hoeft te kopen, dus hoe langer je er mee door kunt, hoe beter.

Waar komt het idee van capsule wardrobes vandaan?

De capsule wardrobe werd bedacht door Susie Faux. In de jaren 70 runde zij een kleine boetiek in Londen. In de afgelopen jaren zijn er talloze variaties op ontstaan.

Hoeveel items zitten er in een capsule wardrobe?

En als we beperkt zeggen, bedoelen we ook echt beperkt. Officieel bestaan een capsule uit slechts 37 items, maar volgens sommige fashionista’s is het 30. Daarin zitten broeken, rokken, jurken, truien, shirts, jassen en vaak ook schoenen. Er worden echter verschillende definities aangehouden, dus iedereen is vrij om te bepalen waar ze zelf behoefte aan hebben. Bovendien hoef je ondergoed en accessoires niet mee te tellen. Dat scheelt weer.

Je kunt dan ook al gauw 80 verschillende outfits met een capsule samenstellen. Bijzondere gelegenheden tellen overigens niet mee.

Het helpt om voor merken en items te gaan die niet alleen de trends volgen, maar vooral ook tijdloos zijn en een goede pasvorm en kwaliteit hebben, zoals Summum Woman. Wees dus ook niet bang om te investeren in een jeans of top die net wat duurder is dan normaal: ze gaan vaak ook veel langer mee

Hoe zet je als winkelier het idee van een capsule wardrobe in?

Uiteraard wil je dat consumenten juist meer bij je kopen – niet minder. Maar juist bepaalde doelgroepen kun je nog beter aanspreken als je ze kunt helpen om mooie capsule wardrobes samen te stellen – of in elk geval door goede basics aan te bieden.

Ga voor merken in je winkel die niet per se alle trends op de voet volgen, maar ook de eigen stijl van je klanten terug kan laten komen. Items die lang meegaan, waardoor klanten juist graag naar je terugkomen.

Geef advies over pasvormen en kleuren. Laat via social media zien hoe je met jouw items een veelzijdige en toch toegankelijke capsule wardrobe kunt opzetten waar je klanten tijd mee besparen. En ook niet onbelangrijk: zorg ervoor dat je de nodige accessoires in huis hebt.

Met items die passen bij een capsule wardrobe is het niet langer wachten op de feestdagen of speciale gelegenheden – je kunt hiermee the place to be worden voor een garderobe waar klanten dag in dag uit blij van worden. En het milieu ook!