CAST initieert samenwerking voor ketendigitalisering en gezonde marges
Beeld: CAST
CAST heeft een samenwerking opgezet met vier toonaangevende B2B wholesale-platformen JOOR, FashionUnited E-business, Colect.io en WeWantShoes om de ketendigitalisering in de schoenen-, sport- en modebranche te versnellen. De samenwerking richt zich primair op de standaardisering van productdata om de sector toekomstbestendig te maken en gezonde marges te behouden. Dit initiatief komt voort uit de marktvraag om de kloof tussen innovatieve technologie en de gebruikers (merken en retailers) te overbruggen. CAST neemt hierin de rol van neutrale, verbindende partij. Marijn Verschure van CAST benadrukt dat deze grootschalige aanpak noodzakelijk is: “Het hogere doel moet efficiency en kostenbesparing blijven, zodat op termijn de marges gezond blijven.”
De samenwerking wordt breed gesteund door belangrijke organisaties, waaronder INretail, Rexor en GS1 Nederland, die het belang onderschrijven van versnelling, datasturing en het creëren van een Europese eenheid. GS1 Nederland ziet het maken van afspraken over productdata als de “stille kracht” achter efficiënte bedrijven. Door het bundelen van de krachten markeert dit initiatief een cruciale mijlpaal in de verdere professionalisering en digitalisering van de branche.