TOP

Trademart onthult trendrapport: van streetstyle tot social media hypes

Trademart's eerste trendrapport onthult dat de snelheid van sociale media het modebeeld dicteert, maar dat trends enkel standhouden als consumenten ze offline ervaren. De studie onderstreept hiermee dat een succesvolle retailstrategie in België een synergie vereist tussen virale hypes en de blijvende waarde van een fysieke winkelbeleving.

Beeld: EMBSY

Trademart, Europa’s grootste B2B-inkoopcentrum, heeft zijn eerste trendrapport, “Van Forecast tot For You Page,” gelanceerd. Dit rapport, met inzichten van onder andere Dominique Nzeyimana (ELLE België) en designer Jordy Arthur Vaesen, analyseert hoe maatschappelijke verschuivingen en social mediahypes uitgroeien tot mode en lifestyletrends die de Belgische consument echt beïnvloeden.

Het rapport stelt dat trends niet langer in een vacuüm ontstaan, maar gedreven worden door de snelheid van content creators en het sociale aspect van de aankoop. Hoewel meer dan 40% van de jongeren merken via TikTok ontdekt, krijgt een trend pas blijvende kracht wanneer consumenten deze zelf ervaren en hun community het waardevol vindt.

Ondanks de digitale invloed blijft de fysieke winkel cruciaal. Belgische fysieke winkels capteren nog steeds 97% van de totale consumentenuitgaven. Het rapport benadrukt dat offline een onvervangbare sociale en persoonlijke beleving biedt die online shoppen niet kan vervangen. Ook is er aandacht voor het Belgische verhaal, dat als synoniem voor kwaliteit en lokaal talent wordt gezien. Met het rapport wil Trademart, als hybride platform, retailers en merken kennis en inzicht bieden om de mode en retail wereld in volle transitie het hoofd te bieden.