TOP

CBS: verzadigingspunt e-shoppers nabij

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schrijft in het onlangs gepubliceerde rapport 'ICT, kennis en economie' dat een natuurlijk maximum van het aantal webshoppers in zicht is.

Het aantal e-shoppers is weliswaar opnieuw toegenomen, maar de groei was minder sterk dan in eerdere jaren het geval was. Zowel in absolute als in relatieve zin is de groei in 2010 gehalveerd ten opzichte van de groei die in 2009 optrad. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is dit een teken dat een verzadiging nabij is.

Frequente e-shopper
Uit het CBS-rapport ‘ICT, kennis en economie’ van het CBS komt naar voren dat de meerderheid van de Nederlandse internetgebruikers een ‘frequente e-shopper’ is. Dat zijn mensen die in de drie maanden voor de CBS-peiling nog een online aankoop deden. Vooral onder mannen, mensen in de leeftijd van 25-44 jaar en hoger opgeleiden bevinden zich veel regelmatige webshoppers. Het percentage regelmatige webshoppers ligt ruim twee keer zo hoog als in 2002, toen e-commerce nog heel minimaal was.

Reizen en kleding
Bijna zes op de tien frequente e-shoppers boekten reizen en vakanties online (58 procent). Andere goederen en diensten die vaak via internet werden aangekocht, waren kleding (49 procent), kaartjes voor evenementen (45 procent) en literatuur (43 procent). Vrouwen kopen vaker dan mannen kleding en sportartikelen via internet.

Halvering niet-kopers
In het rapport wijst het CBS op veel webwinkelcijfers die eerder al naar buiten werden gebracht, bijvoorbeeld over de groei van het aantal webshoppers (tot 77 procent van alle Nederlandse internetgebruikers). Twinkle, de website over e-commerce, concludeert daaruit dat het percentage internetgebruikers dat niet op het web koopt in vijf jaar tijd is gehalveerd.