TOP

Co-founder Stockbase: ‘Traditionele inkoop niet meer van deze tijd’ [interview]

Keds, State of Art, Puma, Via Vai, Durea en Van Bommel – het zijn enkele van de tweehonderdvijftig merken die samenwerken met Stockbase. Dit online platform is opgericht om leveranciers en retailers slimmer met elkaar te laten samenwerken. We spraken met co-founder Stephan Bliek.

Wat is er volgens jou mis met het huidige systeem?

Stephan Bliek, co-founder Stockbase: “Door de economische crisis nemen retailers minder risico met het inkopen van collecties, terwijl leveranciers wel in dezelfde aantallen blijven produceren om de productiekosten laag te houden. Zodoende komen ze met enorme voorraden te zitten. De zichtbaarheid van die voorraden is beperkt. Je moet maar net een retailer hebben die via jouw b2b-systeem inlogt om te checken op een bepaald item er nog is.”

“Daarnaast sluit het traditionele inkoopmodel niet aan bij de wereld van nu. De consument is tegenwoordig goed geïnformeerd en altijd online, maar hij is nooit meegenomen in het feit dat een retailer zijn collecties zelf samenstelt, inkoopt en in de winkel presenteert. Voor een klant is het heel vreemd dat jij dat ene jurkje van Scotch & Soda niet in de winkel hebt, terwijl het wel op de website van het merk zelf te zien is.”

Welke oplossing biedt Stockbase?

“We leggen gegevens over de voorraadbeschikbaarheid van merken, leveranciers en groothandels centraal vast en bieden aangesloten partijen toegang tot deze informatie. Ook zien we erop toe dat er via verschillende winkels niet meer wordt verkocht dan er beschikbaar is. De merken stellen zelf productbeelden beschikbaar. Nu is het bewerken en omzetten van de beelden voor de retailer nog een kostbare en tijdrovende klus. Stockbase automatiseert dat proces; zodra er nieuwe collecties en artikelen bij ons ‘binnenkomen’, worden ze automatisch doorgezet naar de webwinkels van de aangesloten retailers.”

Hoe profiteren de deelnemers?

“Het inkoopbudget van een retailer kent een bepaald limiet. Neem een winkelier die honderd items van een bepaald merk in zijn winkel verkoopt. Stockbase geeft hem toegang tot de volledige collectie, zonder dat hij daarvoor meer hoeft in te kopen. Daarnaast vergroot hij zijn online vindbaarheid, omdat een breder aanbod hem voor Google relevanter maakt. Voor de merken, leveranciers en groothandels geldt dat ze hun online zichtbaarheid sterk vergroten.”

Kan ieder merk en iedere retailer zich bij Stockbase aansluiten?

“Onze focus ligt op de kleding-, sport- en schoenenbranche. Daarbinnen kan iedereen zich aanmelden, ook retailers die geen eigen webshop hebben. In dit geval wordt Stockbase naar de winkelvloer gebracht en aan het kassasysteem gekoppeld.”

“Stockbase faciliteert – de regie over de vrije voorraad en wie daar toegang tot krijgt ligt bij de merken zelf. Zij geven de retailers toestemming om gekoppeld te worden. Over het algemeen kijken ze aan welke (strategische) klanten ze deze service willen bieden en naar de positionering van het label. Om de inkoop te blijven stimuleren passen ze hun commerciële afspraken aan. Sommigen hanteren een minimale ordergrootte, anderen laten de inkoopkorting vervallen of werken met andere marge-afspraken. Een winkelier verdient netto minder aan een artikel dat via Stockbase wordt verkocht. Daar staat tegenover dat hij minder vaak ‘nee’ hoeft te verkopen.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We werken met een licentiemodel, we vragen een prijs per maand om aan te sluiten. De kosten verschillen per partij. We brengen verder geen commissies over de verkoop in rekening.”

Hoe waren de reacties toen jullie anderhalf jaar geleden begonnen?

“Stockbase is mede ontstaan op initiatief van een aantal grote fashionbedrijven, zoals Van Tilburg, Wim Jaquet Sports en Roetgerink – onze ambassadeurs. Een aantal merken had in deze winkels al een zuil geplaatst waarmee het winkelpersoneel toegang kreeg tot de vrije voorraad. Dat riep vragen op; als ieder merk dit zou doen, zou er wildgroei ontstaan. Het principe bestond dus al, Stockbase heeft het gecentraliseerd.”

“De reacties zijn positief; er wordt er aantoonbaar meer verkocht. Een van onze leden, een retailer met een fysieke winkel en een webshop, verkocht binnen een half jaar duizend producten meer. Als je uitgaat van een gemiddeld orderbedrag van €100,-, levert dat €100.000,- extra op. Het is wel van belang dat de retailer Stockbase in zijn verkoopstrategie verweeft. Je klanten moeten weten dat de mogelijkheid er is. Een tankstation zal ook meer rolletjes kauwgom verkopen als het personeel hun klanten erop wijst dat ze die voor €1,- mee kunnen pakken.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik denk dat Stockbase kan uitgroeien tot een standaard in de markt. Er lopen vele gesprekken met merken en retailers, elke week sluiten zich weer nieuwe partijen aan. Momenteel zijn er tweehonderdvijftig merken, leveranciers en groothandels aangesloten, waaronder State of Art, Puma en Van Bommel (de laatste zit nog in de testfase, red.), en ongeveer honderd retailers. We willen internationaal gaan opereren. De eerste Belgische en Duitse klanten zijn al bij ons aangesloten. Als het daar net zo hard gaat als in Nederland, verwacht ik snel te kunnen doorpakken.”