TOP

Consumentenbond: webwinkels betalen retouren te laat terug*

Bijna 30 procent van de webwinkels stort het aankoopbedrag van een geretourneerd product niet op tijd terug. De Consumentenbond wil dat miskleunende webwinkels zich aan de regels gaan houden.

De Consumentenbond bestelde bij wijze van proef producten bij 211 webwinkels en stuurden die binnen twee weken terug. Ruim 31 procent van de online winkels stortte het bedrag te laat terug en vijftien webwinkels maakten helemaal niets over. De wettelijke termijn voor het terug betalen is veertien dagen.

Geen geld terug
De Autoriteit Consument en Markt laat weten te zullen optreden tegen webwinkels, waaronder die in de modebranche, die niet op tijd of onvolledig terugbetalen als aankopen geannuleerd worden.Volgens de Consumentenbond zijn het vooral kleinere webwinkels die de fout in gaan. Als voorbeeld noemen zij Klauterkabouter, dat buiten speelgoed voor kinderen verkoopt, dat er 86 dagen over deed om geld terug te storten. Kledingwinkel Bonprix deed er 57 dagen over.

Koffiegigant Nespresso retourneerde het geld niet, maar zette het verschuldigde bedrag als ’tegoed’ op een account, zonder de besteller daarvan op de hoogte te stellen. Na een herinnering van de Consumentenbond werd het geld alsnog overgemaakt.

Onjuiste informatie
De regels voor webshop zijn in juni 2014 aangescherpt. Consumenten mogen producten binnen twee weken terugsturen en webwinkeliers moeten het geld dan binnen twee weken terugstorten. Ook de eventuele bezorgkosten moeten terugbetaald worden, wat in 39 procent van de gevallen niet wordt gedaan.

De Autoriteit Consument en Markt deed een steekproef onder websites die kleding, schoenen of accessoires verkopen en constateerde bij meer dan de helft van deze sites foute informatie over terugbetaling. Dit onafhankelijke adviesbureau gaat webwinkels actief aanspreken op het gedrag. Consumenten kunnen misstanden melden via consuwijzer.nl onder vermelding van ’terugbetaling webwinkels’.  

Lees ook: Het nieuwe online consumentenrecht uitgelegd*