TOP

Crowdfunding schoenen en kleren*

Kleding en schoenen koop je in de winkel. Of dat nou online is of in bakstenen vorm, het is altijd een ‘af’ product. Dat is niet het geval bij het in San Francisco gevestigde Betabrand. Dit online modeplatform vraagt namelijk eerst aan hun achterban of er wel interesse is voor hun schoenen en kledingstukken voordat er iets wordt geproduceerd.

Crowdfunden bij Betabrand

Betabrand designt een kledingstuk of schoen, laat hiervan een sampel maken en vraagt vervolgens aan hun websitebezoekers of er interesse is in het item. Pas bij een minimum aantal orders wordt het item volledig in productie genomen. Hierdoor is Betabrand verzekerd van een bepaalde afname en komen ze niet met overbodige voorraad te zitten. Met andere woorden: een vernieuwend en slim concept met behulp van crowdfunding.

 

Consument als inspiratiebron

De marketing van de producten bij Betabrand begint niet pas als het kledingitem gemaakt is en de winkel ligt. Het begint al op het moment dat er een design moet komen. Betabrand betrekt z’n achterban namelijk ook al bij dit proces. Zo komt er een product met een verhaal dat voortkomt uit de behoefte van de consument.

Vervolgens worden de fotografie en beschrijving van het product op de website daar ook op aangepast zodat er een ‘totaalconcept’ overblijft. Een voorbeeld van zo’n (succesvol gecrowdfund) concept zijn de zogenaamde FlipSlips.

 

Persoonlijke homepage

Maar als het product bij de consument is gearriveerd is het marketingverhaal van Betabrand nog niet afgelopen. Want als de klant z’n bestelde item in huis heeft vraagt Betabrand hem of haar ook nog naar een foto van zichzelf met het item. Vervolgens maakt Betabrand met die foto een persoonlijke homepage. Dus als je dan de volgende keer online shopt kun je dat doen via een speciaal voor jou gegenereerde url. Op de website die daar achter hangt speel je zelf de hoofdrol. Een totaalplaatje waar goed over na is gedacht.